اسمان بی کرانه دانش
زنده بودن را به بیداری بگذرانیم که سالها به اجبار خواهیم خفت

شاید یکی از جالب ترین رفتارها در دنیای جانوران قابلیت تغییر رنگ خزندگان باشد که آنها را زا بقیه موجودات متمایز کرده و جایگاه ویژه ای نیز به آنها نزد انسان ها بخشیده است.درست است که آفتاب پرست ها در بین جانوران به دلیل قدرت تغییر رنگ از شهرت خاصی برخوردارند اما بد نیست بدانید که این توانایی در بسیاری از خزندگان شگفت انگیز مناطق حاره یا تروپیکال وجود دارد که البته کارشناسان می گویند:"استتار تنها نیمی از خصوصیات استثنایی خزندگان مناطق حاره است؛آنها موجودات بسیار توانمندی هستند."

کریستوفر راکسورتی عضو موزه تاریخ طبیعی نیویورک درباره تغییر رنگ در جانوران می گوید:"رنگ آمیزی در حیوانات در واقع نوعی برقراری ارتباط و ارسال پیام است."راکسورتی، کاشف یکی از بزرگترین گونه های آفتاب پرست هاست.البته او گونه های جدید زیادی را تاکنون به ثبت رسانده است.او در حال حاضر سخت مشغول حفاظت از زیستگاه آفتاب پرست ها در ماداگاسکار است.حتی بخشی ار تحقیقات راکسورتی اختصاصا بر روی ارتباط خزندگان با یکدیگر از روی رنگشان بوده است.در طی این تحقیقات او فهمیده است که تغییر رنگ در خزندگان ،اغلب برای حفظ قلمرو و جفت یابی به کار می رود.مثلا نرها با تغییر رنگ و درخشان کردن بدنشان س توجه ماده ها دارند.او می گوید:" ماده ها وقتی خالهای قرمزشان را تاریک و روشن می کنند منظورشان مخالفت با نرها و یا حتی اعلام عدم آمادگی برای جفت گیری است، و در صورتی که نر به این مسئله توجه نکند ممکن است درگیریهایی سختی بین انها به وقوع بپیوندد."

در واقع توانایی غیر معمول آفتاب پرست ها در تغییر رنگشان به انها این امکان را داده که بسیار مورد توجه واقع شوند و آدم ها که معمولا در پی چیزهای غیرعادی هستند مکانیزم تغییر رنگبر طبق یافته های اندرسون،قدرت تغییر طرفدار پر و پا قرصشان باشند.

کریس اندرسن یکی از دانشجویان فارغ التحصیل از کالج که تحقیقات زیادی بر روی آفتاب پرست ها انجام داده می گوید:"آفتاب پرست ها انصافا سلطان های استتار هستند.اما بر خلاف تصور مردم تغییر رنگ آنها به دلیل قرار گرفتن در محیطی با رنگ دیگر و تنها هدفشان استتار با طبیعت اطرافشان نیست،بلکه تغییر رنگ در افتاب پرست ها در واقع یک واکنش عصبی و نشانه وارد شدن استرس به انهاست."

مکانیزم تغییررنگ

بر طبق یافته های اندرسون؛ قدرت تغییر رنگ آفتاب پرست ها به وسیله سلول های خاصی انجام می شود که به آنها کروماتوفورس می گویند، این سلول ها دقیقا در قسمت زیرین لایه های پوستی آفتاب پرست ها قرار دارند. این سلئل ها خود از بخش های مختلفی با انواع پیگمان ها تشکیل شده اند.اما چرا لایه ها؛ خزندگان دارای سه لایه از کروماتوفرها هستند.لایه تحتانی ملانوفر نام دارد که حاوی پیگمان های سیاه است.فضاهای بین سلولی به این پیگمان ها اجازه حرکت داده و آنها به راه می افتند.این پیگمان ها با اثر بر لایه بالایی باعث تغیی رنگ آن می شوند. این لایه که در واقع همان لایه میانی است گرانوفورس نامیده می شود. این لایه رنگ آبی دارد.لایه بالایی هم به زانتوروفورس معروف است که پیگمان های زرد و قرمز را در بر می گیرد.

اندرسئن معتقد است حرکات محیط اطراف باعث تغییر رنگ در پوست آفتاب پرست ها می شود، او می گوید:"نقطه آغاز این تغییر یک حرکت عصبی است که پیگمان ها را به حرکت درمی آورد.درواقع این اتفاق یک مکانیزم کنترل عصبی است."و البته به این مسئله که قدرت انجام این قبیل اعمال یکی ویژگی است که در طی لیات انتخاب طبیعی انجام می شود کاملا مشکوک است.

آفتاب پرست ها و محیط پیرامون

راکسورتی رفتارشناس موزه تارخ طبعی آمریکا می گوید:"پی بردن به این مسئله که آفتاب پرست ها چطور و چه موقع تغییر رنگ می دهند موضوعی است که محققان از دهه 1960 به نوعی در پی کشف آن هستند.تغییر سریع رنگ خزندگان به شکلی سریع که در زمان برخورد انها با یکدیگر کمتر از 20 ثانیه به وقوع می پیوندد بسیار شگفت انگیز است."او اضافه می کند:"اگرچه این تغییرات نقش بسیار مهمی را در پنهان شدن یا آمیختن آنها با محیط اطرافشان ایفا می کند ولی این اتفاق بیشتر وقت ها به منظور شناسایی دشمن به وقوع می پیوندد."

راکسورتی در یکی از برنامه های رادیویی به نام نبض زمین می گوید:"بهترین زمان برای پیدا کردن آفتاب پرست ها شب هنگام است.چون رنگ آنها در شب می پرد و در نور فلش به راحتی نورانی می شوند."وقتی مجری برنامه از او می پرسد خزندگان چرا در شب بی رنگ می شوند ، او می گوید:"ما مطمئن نیستیم اما به نظر می رسد با بسته بودن چشم آنها ارتباط داشته باشد."

منبع:نشنال جئو گرافیک



           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 19:12
ایلار

 

در این تصویر به طرز جالبی سیستم گردش خون بدن انسان، نمایش داده می‌شود. این عکس نشان می‌دهد که چگونه خون توسط قلب در عروق به جریان درمی‌آید و چگونه تبادل اکسیژن توسط گویچه‌های سرخ انجام می‌شود.

 

این عکس بسیار زیبا به وسیله دونالد بلیس Donald Bliss و سیریام سوبرامانیام  Sriram Subramaniam از انستيتوي ملي سلامت از یک سلول مبتلا به نوعی بدخیمی به نام ملانوما گرفته شده است. این عکس که به طریقه سه بعدی‌ بازسازی شده با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی و شیوه‌ای به نام تراش یونی گرفته شده است.

 

میتوکندری، در یاخته، نوعی دستگاه انتقال انرژی است که موجب می‌شوند انرژی شیمیایی موجود در مواد غذایی با عمل فسفوریلاسیون اکسیداتیو، به صورت پیوندهای پرانرژی تبدیل شود.

حتي باكتري‌هايي كه باعث سرما خوردگي مي‌شوند هم زيبا هستند تصویر بالا واكنش سيستم ايمني بدن را نشان مي‌دهد كه توسط  اليزا هال Eliza Hall و اتسوكو اونو Etsuko Uno طراحي شده است.

 


 



           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 19:8
ایلار

http://new-philosophy.ir/wp-content/uploads/2011/12/Plato_Raphael.jpg

معبود ِ خویش را بشناس و حق ِ او را نگه دار،

و همیشه با آموزش دادن و آموزش گرفتن باش،
و توجه بر طلب ِ علم را مقدم دار.

اهل ِ علم را به کثرت ِ علم امتحان مکن،
بلکه اعتبار ِ حال ِ ایشان به دوری از شر و فساد کن.

و از خدا چیزی مخواه که نفع ِ آن منقطع (مقطعی) بـُوَد،
و یقین داشته باش که ?همه ی? مواهب از حضرت ِ اوست،

و از او نعمت های باقی (نعمتهایی که مثل ِ انرژی پایستگی دارند!)،
و فوایدی که از تو مفارقت(جدایی) نتواند کرد، التماس کن.

همیشه بیدار باش
که شرور را اسباب بسیار است،

و آنچه نشاید کرد (شایسته نیست) به آرزو مخواه،
و بدان که انتقام ِ خدا از بنده،
به سُخـط (خشم ِ بی رحمانه) و عـِتاب (بی حرمتی و سرزنش) نبـُوَد،
بلکه به تقویم (متحول کردن) و تأدیب (ادب کردن از فرط ِ عشق) باشد.

بر تمنای ِ حیات ِ شایسته اقتصار مکن (اکتفا مکن)
تا موتی شایسته با آن مضاف نبـُوَد،
(حیات و مرگ را با هم در نظر بگیر و تا مطمئن نشدی مرگی شایسته خواهی داشت به زندگی ِ آن مرگ اکتفا نکن)
و حیات و موت را شایسته مشمر،
مگر که وسیله ی اکتساب ِ خیر بوده باشد.

و بر آسایش و خواب اقدام مکن،
مگر بعد از آنکه محاسبه ی نفس در سه چیز را
به تقدیم رسانیده باشی،

اول آنکه تأمل کنی تا در آن روز هیچ خطا از تو واقع شده است یا نه،
دوم آنکه تأمل کنی تا هیچ خیر اکتساب کرده ای یا نه،
سوم آنکه هیچ عمل به تقصیر فوت کرده ای (کوتاهی کرده ای در عمل به ندای درونت) یا نه.

و یاد کن که چه بوده ای در اصل،
و چه خواهی شد بعد از مرگ،
و ?هیچکس? را ایذا (رنجور) مکن،
که کارهای عالم در معرض ِ تغیر و زوال است.
و ?بدبخت? آن کس بُوَد که از تذکر ِ عاقبت غافل بُوَد و از زَلـَت (لغزش) باز نـَه ایستد. (این تعریف ِ بسیار علمی و دقیقی از معنای بدبخت است و فوق العاده اهمیت دارد. پس بدبخت کسیست که با وجودیکه به او تذکرات ِ مهمی داده می شود، دست از تکرار ِ چیزی که می داند خطاست بر نمی دارد. جالب این است که کسی که می لغزد می داند که دارد می لغزد.)

سرمایه ی خود را از چیزهایی که از ذات ِ تو خارج بُوَد مساز.

و در فعل ِ خیر با مستحقان، انتظار ِ سؤال مدار(منتظر نه ایست تا رنجوری از تو گدایی کند تا بعدش تو به او کمک کنی)،
بلکه پیش از التماس افتتاح مکن. (قبل از اینکه التماس کند، شروع به کمک کن)

حکیم مشمار کسی را که به لذتی از لذت های عالم شادمان بُوَد و یا از مصیبتی از مصائب ِ عالم جَزَع (ناله) کند و اندوهگین شود،
همیشه یاد ِ مرگ کن و به مردگان اعتبار گیر.
(کسی که به جایزه ای و مدالی تکیه می کند و گرفتنش مغرور و شاد شده است و یا کسی که مدالی را نگرفته و آه می کشد و بر پشت ِ دست می زند را دانا ندانید. به مرگ نگاه کنید که به هیچ مدالی اهمیت نمی دهد.)

خساست ِ مردم را از بسیاری ِ سخن ِ بی فایده ی او،
و از اخباری که کند به چیزی که از آن مسؤول نبُوَد (می گوید این مشکل ِ شماست و مشکل ِ شما به او ربطی نیست)، بشناس. (این نشانه های دقیقی از یک خسیس است.)
و بدان که کسی که در شر ِ غیر از خود اندیشه کند،
(کسی که به فکر ِ ضرر رساندن به دیگریست، مثل ِ دانشجویی که جواب ِ مسأله ای را می داند اما به دانشجوی دیگری که همان را ازو سؤال می کند نمی گوید یا کاسبی که می خواهد کسی را ورشکست کند)
نفس ِ او قبول ِ شر کرده باشد و مذهب ِ او بر شر مشتمل شده. (یعنی چنین کسی خیال می کند که زرنگ است ولی او در واقع ریسک ِ بزرگی کرده و شر را باور کرده است و آنرا در اعماق ِ وجودش راه داده. چنین کسی راهی که در زندگی طی می کند پر از شر خواهد بود زیرا راه ِ زندگی ِ ما پژواک ِ نیات ِ قلبی ِ ماست.)

بارها اندیشه کن،
سپس در قول آر(حرف بزن)،
سپس در فعل آر (عمل کن) که احوال گردان است(این سه مرحله ی تصمیم گیری است و اهمیت ِ زیادی دارد.)،
و دوستدار ِ همه کس باش،
و زودخشم مباش که غضب به عادت ِ تو گردد.

هر که امروز به تو محتاج بُوَد،
اَزالت ِ (برطرف کردن ِ) حاجت ِ او را به فردا میفکن،
که تو چه دانی فردا چه حادث شود.
کسی که به چیزی گرفتار شود را معاونت (یاری) کن،
مگر آن کس را که به عمل ِ بد ِ خود گرفتار باشد.

تا سخن ِ متخاصمان مفهوم ِ تو نگردد،
به حکم ِ ایشان مبادرت منما.
حکیم (دانا، آگاه) به قول ِ تنها مباش، بلکه به قول و عمل باش،
که حکمت ِ قولی در این جهان بماند،
و حکمت ِ عملی بدان جهان رسد و آنجا بماند.

اگر در نیکوکاری رنجی بری، رنج بنماید (پاک شود) و فعل ِ نیک بماند،
و اگر از بدی لذتی یابی، لذت بنماید و فعل ِ بد بماند،
از آن روز یاد کن که تو را آواز دهند و تو از آلت ِ استماع (شنیدن) و نطق (گفتن) محروم باشی،
نه شنوی و نه گویی، و نه یاد توانی کرد.
و یقین دان که متوجه به مکانی خواهی شد که:
آنجا نه دوست را شناسی و نه دشمن را.
پس اینجا کسی را به نقصان منسوب مگردان.
و حقیقت شناس که جایی خواهی رسید (مقامی در جهان هست که می توانی به آن برسی) که خداوندگار و بنده آنجا متساوی باشند
پس اینجا تکبر مکن.

همیشه زاد (توشه) ساخته دار(یعنی جوری زندگی کن که تعداد ِ زیادی کار ِ عقب افتاده برای فردا نداشته باشی. همیشه کارهایت را طبق ِ برنامه ی منظم و به موقع انجام بده و نگذار تل انبار شوند)،
که چه دانی که رحیل (بانگ ِ هجرت به دنیای بعدی) کی خواهد بود،
و بدان که از عطایای خدای بزرگ هیچ چیز بهتر از حکمت(دانایی) نبُوَد،
و ?حکیم? (آدم ِ دانا) کسی بُوَد که فکر و قول و عمل ِ او (همان یه مرحله ی تصمیم گیری و اقدام ِ آن) متساوی و متشابه باشد. (این تعریف دقیقی از حکیم است.)

مکافات کن (تلافی کن) به نیکی و در گذر از بدی،

یاد گیر،
و حفظ کن،
و فهم کن، هر وقتی، کار ِ خویش را،
و اندیشه کن به حال ِ خود،
و از هیچ کاری از کارهای بزرگ ِ این عالم، مترس،
و در هیچ وقت سستی و تأنی (این پا آن پا کردن) نکن،

و از خیرات تجاوز جایز مشمار،
و هیچ خطایی را در اکتساب ِ درستی، سرمایه مساز،(با کارهای بد به سمت ِ انجام ِ کارهای خوب مرو)
و از امر ِ افضل به جهت ِ سروری ِ زایل(موقت)، اعراض مکن،(بخاطر ِ اینکه مدتی قدرت در دستت است سعی نکن کارهای خوب را کنر بگذاری)
که از سروری دائم اعراض کرده باشی.

حکمت (دانایی) دوست دار و سخن ِ حکما بشنو، (پیامبر فرمود: ?از دانایان بپرس، با حکمای دانا رفت و آمد داشته باش و همنشین ِ بزرگان باش. سائل العلما، خالط الحکما و جالس الکبرا?)
و هوای دنیا (پست تر از خودت) از خود دور کن
و از آداب ِ ستوده امتناع مکن،

در به هیچ کار، پیش از وقت ِ آن کار مپیوند،
و چون به کاری مشغول باشی، از روی فهم و بصیرت به آن مشغول باش.

به توانگری، متکبر و معجب مشو،
و از مصائب، شکستگی و خواری به خود راه مده،
با دوست معامله چنان کن که به حاکم محتاج نشوی،
و با دشمن معامله چنان کن که در حکومت ظفر تو را بود.

با هیچ کس سفاهت (بی خردی و شوخی ِ پست) مکن
و تواضع با همه کس به کار دار
و هیچ متواضع را حقیر مشمار.
در آنچه خود را معذور داری، برادر ِ خود را ملامت مکن.

به بطالت شادمان مباش،
و بر بخت اعتماد مکن،
و از فعل ِ نیک پشیمان مشو،
با هیچ کس مزاح (بذله گویی و مسخره گی) مکن
همیشه بر ملامت ِ سیرت ِ عدل (سرزنش ِ راهی که درست است) و استقامت و التزام ِ خیرات (پایداری و مجبور کردن ِ خود در کمک کردن) مواظبت کن،
تا نیکبخت گردی.



           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 18:47
ایلار

http://img.tebyan.net/big/1387/01/853516010116010294541129125652381913255.jpg

یک منبع سرشار از ملاتونین
آیا میخواهید شب بهتر بخوابید؟ هنگام شام به سالاد سبزیجات، سالاد میوه یا سبزیجات پخته به اندازه یک مشت گردو اضاف کنید. یا همراه سیب پخته یا گلابی آبپز شده مقداری گردو بخورید.
ملاتونین هورمونی محصول غده صنوبری است که خواب آور و تنظیم کننده خواب است و همچنین یک آنتی اکسیدانت قوی است که در گردو وجود دارد که باعث می‌شود یک عصرانه کامل برای داشتن یک خواب شبانه راحت باشد. ملاتونین به بهبود خواب برای کسانی که شب کار هستند و افرادی که از کندی واکنش رنج می‌برند کمک می‌کند اما نگهداشتن میزان مناسب این هورمون برای افراد بیش از ۴۰ سال بسیار مهم است چون مقدار ملاتونین تولید شده توسط بدن با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد و این باعث کاهش آنتی اکسیدانت محافظ می‌شود که ممکن است به گسترش رادیکال آزاد مربوط به بیماریهای آینده ارتباط داشته باشد.
مؤلفان چنین استدلال کرده اند که گردو در ضمن کمک به مقاومت استرس اکسیداتیو (آسیب رادیکال آزاد)، به کاهش خطر ابتلا به سرطان و تأخیر یا کاهش شدت بیماریهای قلبی عروقی و بیماریهای عصبی مثل بیماری پارکینسون و آلزایمرنیز کمک می‌کند

گردو به وسیله امگا ۳ از سلامت استخوان محافظت می‌کند.
اسید لینولنیک آلفا، چربی امگا ۳ یافت شده در گردو، با کمک به جلوگیری ازبرداشت شدید استخوان،سلامت استخوان را افزایش می‌دهد.

میزان امگا۳محافظ را با خوردن ۴ دانه گردو در روز بهبود ببخشید.
خوردن ۴ دانه گردو در روز به طور چشمگیری سطحهای خونی اسیدهای چرب امگا ۳ محافظ ،اسید لینولنیک آلفا (ALA )و اسید ایکو ساپنتانوئیک (EPA )در افراد بزرگسال را افزایش داد.http://iranut.com/images/walnut%5B1%5D-nut.jpg
مصرف آجیل و خشکبار خطر چاقی را کاهش میدهد.
با اینکه آجیل و خشکبار برای سلامتی قلب بسیار مفید است، بسیاری از افراد برای جلوگیری از چاقی از مصرف آنها خودداری میکنند. بر اساس تحقیقی که در مجله Obesity (مرض چاقی) منتشر شده است، ترس افراد از چاقی حاصل از مصرف آجیل کاملاً بی‌اساس است. در حقیقت کسانی که در طول هفته حداقل ۲ بار از این مواد استفاده میکنند، کمتر از کسانی که هیچگاه آجیل و خشکبار مصرف نمیکنند دچار اضافه وزن می‌شوند.
نکته کاربردی: نباید اجازه داد ترس از افزایش وزن، لذت میل کردن آجیل و بسیاری از خواص مفید آن را از ما بگیرد!
* از کره مواد آجیلی در صبحانه استفاده کنید.
* ساندویچ‌های ژله‌ای و کره بادام زمینی دوران کودکی را به خاطر بیاورید. دوباره از این مواد غذایی استفاده کنید.
* یک تکه کرفس را با آجیل پر کنید و به عنوان میان وعده ی بعدازظهر از آن استفاده کنید.
* از آجیل در گندمک صبحانه، سالاد ناهار یا در بین سبزیهای پخته‌ی شام استفاده کنید.
* یا اینکه یک مشت آجیل نمکین را به تنهایی به عنوان یک خوراک مختصر میل کنید.

مغز گردو سرشار از مواد مفید است.
مغز گردو منبعی عالی ازفلز منگنز و حاوی مقادیر زیادی مس است. این دو فلز سازنده بخشی از آنزیم‌هایی هستند که در عمل اکسیداسیون بدن نقش دارند. برای مثال آنزیم superoxide dismutase که مواد رادیکال آزاد شده در سیتوپلاسم سلول و میتوکندری (بخشی از سلول که تولید انرژی میکند) را خنثی میکند، نیاز به مس و منگنز دارد.
مغز گردو حاوی نوعی ترکیب آنتی اکسیدان به نام ellagic acid است که فعالیت‌های متابولیکی که منجر به سرطان خواهند شد را متوقف میکند. این ماده نه تنها از آسیب دیدن سلول‌ها در معرض مواد رادیکال آزاد جلوگیری میکند، بلکه به خنثی شدن موادی که میتوانند منجر به ایجاد سرطان شوند کمک کرده و مانع تکثیر سلول‌های سرطانی میشود.



           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 18:37
ایلار

بزرگ ترین و پیر ترین درختان جهان بسیار باشکوه هستند چرا که شاهد ظهور و سقوط تمدن های متعددی بوده اند. مثلاً ژنرال شرمن، بزرگترین درخت تک ریشه ای که تا به حال شناخته شده و یا تجیکو با ۹۵۵۰ سال قدمت که قدیمی ترین درخت کلونال است. جولیان هایت می گوید “درختان باستانی پیوند زنده ی ما انسان ها با گذشته هستند و در جریان تغییرات همیشگی، شکل خود را حفظ می کنند. این داستان درختان است اما به نوعی قصه ی ما انسانها نیز هست. هر درخت شکل و شخصیتی مخصوص به خود دارد که در طول زندگی اش آن را حفظ می کند.”

با این مقدمه بیایید در مورد جالب ترین درختان جهان بیشتر بدانیم؛ این لیست تنها به کهن ترین ترین درختان نمی پردازد بلکه آنهایی که دارای شکل یا حالت منحصر به فردی هستند را نیز مورد توجه قرار می دهد.

درخت بلوط فرشته

این درخت ۱۵۰۰ ساله در  جزیره ی جونز و در ایالت کارولینای جنوبی در آمریکا قرار دارد. شاخه های این درخت بلند بر مساحتی حدود ۵ کیلومتر مربع سایه می افکنند. گفته می شود که این درخت یکی از قدیمی ترین ارگانیسم های زنده در شرق رودخانه ی می سی سی پی است. اندازه ی محیط تنه ی درخت بلوط فرشته ۸ متراست و هر یک از شاخه های آن تا ۳۰ متر کشیده شده اند. این درخت بلایای طبیعی بسیاری را از سر گذرانده است که از آن جمله می توان به زلزله ای در سال ۱۸۸۶، سیل های بیشمار و طوفان هایی مثل طوفان هوگو در سال ۱۹۸۹ اشاره کرد.

الیا بوی بون، درخت زیتون وووِز

آیا باور دارید که کهن ترین درخت زیتون جهان هنوز هم هرسال زیتون های خوش مزه به بار آورد؟ دانشمندانِ دانشگاه کرت، عمر این درخت را بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ سال تخمین زده اند؛ محیط تنه ی این درخت بیش از ۴,۵ متر است. این درخت در روستای آنو وووز در کرت قرار دارد و سالانه حدود ۲۰ هزار نفر از آن دیدن می کنند.

درخت خون اژدها

این درخت کمیاب که به نام درخت اژدهای سوکوترا نیز مشهور است در کشور یمن قرار دارد و مشهور ترین گیاه در جزیره ی یمنی سوکوترا است. بر اساس آمار یونسکو ۳۷ درصد از گیاهان، ۹۰ درصد از خزندگان و ۹۵ درصد از حلزون های موجود در این جزیره در هیچ جای جهان وجود ندارند.

درخت اژدها شبیه به یک چتر است و به این دلیل به نام خون اژدها مشهور است که یک مایع سرخ رنگ از خود ترشح می کند. ساکنان محلی هنوز هم از این مایع به عنوان یک ماده ی شفا بخش در تولیدات آرایشی و یا به عنوان رنگ در تزئین سفال استفاده می کنند.

درخت توله

ارتفاع این درخت توله ی بزرگ بیش از ۳۵ متر است و در شهر اوخاکا در مکزیک قرار دارد. هر یک از شاخه های این درخت می توانند یک درخت مستقل باشند. محیط تنه ی این درخت ۳۶ متر است؛ این درخت به قدری بزرگ است که در ابتدا دانشمندان تصور می کردند چندین درخت به هم چسبیده و باعث بوجود آمدن آن شده اند اما آزمایش هایی که بر روی DNA آن انجام شد خلاف این نظریه را ثابت کرد.

درخت بائوباب قوری

هر ۸ گونه ی درخت بائوباب منحصربه فرد و جالب هستند. درخت بائوباب آفریقایی بومی سرزمین آفریقا است اما درآسیا و شبه جزیره ی عربستان هم یافت می شود. ۶ گونه از این درخت بومی منطقه ی ماداگاسکار هستند و یک گونه ی دیگر هم در استرالیا یافت می شود.

موضوع جالب در مورد این گونه ی خاص از درختان این است که آنها شبیه بطری و گاهی شبیه به قوری هستند؛ این گونه ی خاص در ایفاتی در ماداگاسکار است. درختی که در عکس مشاهده می کنید ۱۲۰۰ سال سن دارد. این نوع درخت می تواند تا ۱۲۰ هزار لیتر آب در خود ذخیره کند و از سخت ترین خشکی ها جان سالم به در ببرد.

درختان تا فروم

این درختان که بر روی بقایای یک معبد کامبوجی به نام تا فروم رشد کرده اند بسیار جالب هستند. دو گونه درخت خاص در این معبد رشد کرده اند. برخی از متخصصین معتقدند که درخت بزرگ تر گونه ای به نام سیبا پنتاندرا باشد و گروهی دیگر معتقدند که این درخت یک تیت پاک است، درختان کوچک تر که به درخت اصلی چسبیده اند نوعی درخت انجیر چسبنده هستند. ریشه های غول آسای این درخت سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را به این محل می کشاند.

متو سلاه

درخت کاج بزرگ بیسین بریستلکون، نوعی درخت پر عمر است که در ایالت های یوتاه، نوادا و کالیفرنیا رشد می کند. رشد این درخت بسیار کند است و برگ های سوزنی این درخت تا ۴۰ سال سبز می مانند. این درخت قدیمی ترین درخت غیر کلونالی زنده بر روی زمین است. این درخت در سال ۱۹۵۷ توسط ۲ دانشمند بررسی شد و سن دقیق آن در آن سال ۴۷۸۹ سال بود. از آنجایی که ممکن است به این درخت صدمه وارد شود محل دقیق آن گزارش نشده اما جایی در رشته کوه سفید کالیفرنیا است.

درخت پشم ابریشمی

این درخت زیبا از خانواده ی درختان مالو است. بومی مناطق استوایی و جنگل های حاشیه ای این مناطق در آمریکای جنوبی مثل برزیل و آرژانتین است. ارتفاع این درخت به حدود ۲۵ متر می رسد و در تنه و شاخه های آن برجستگی هایی وجود دارد که اجازه می دهد آب را در زمان خشکسالی ذخیره کند. اندازه ی گل های زیبای قرمز، صورتی یا بنفش این درخت بین ۱۲ تا ۲۴ ساتی متر است. این گل ها تبدیل به میوه های گلابی شکلی می شوند که داخل آنها پر از دانه هایی است که در نوعی پشم بسیار نرم قرار گرفته اند. از این پشم نرم گاهی برای درست کردن کوسن استفاده می شود.

درخت اوکالیپتوس رنگین کمان

این درخت نوعی اوکالیپتوس همیشه سبز است که ارتفاع آن تا ۷۵ متر می رسد. پراکندگی این درخت از مناطقی در اندونزی تا فیلیپین است. چیزی که باعث می شود این درخت بسیار خاص باشد،  نوار های زرد، سبز، صورتی، قرمز، بنفش و نارنجی رنگی است که شاخه ها و تنه ی این درخت را پوشانده است و این رنگ های زیبا کاملاً طبیعی هستند. سطح پوسته ی این نوع درخت بسیار نرم است و در هنگام رشد لایه هایی از آن جدا می شوند. این جریان در زمان های متعدد و در قسمت های متفاوتی از درخت اتفاق می افتد. هرچه از عمر پوسته ی جدید می گذرد رنگ آن از سبز روشن به سبز تیره ی مایل به آبی یا بنفش و بعد صورتی و نارنجی تغییر می کند. و چون این اتفاق در قسمت های متفاوتی از درخت می افتد این حالت به صورت نوارهای رنگی در کنار هم قرار می گیرند که تنه ی این درخت را به یک تابلوی نقاشی تبدیل می کنند.

درخت زندگی

نمونه های بسیاری از درختان کهنسال وجود دارند اما نکته ی بسیار جالبی که در مورد این تک درخت ۴۰۰ ساله وجود دارد این است که توانسته در وسط بیابان و بدون هیچ منبع شناخته شده ای از آب دوام بیاورد. این درخت که درفاصله ی ۲ کیلومتری جبل دخان در بحرین قرار دارد یکی از عجایب طبیعی است. اگر می خواهید منحصر به فرد بودن این درخت را به خوبی درک کنید آن را در نقشه ی هوایی گوگل تماشا کنید و می بینید که از هر نوع گیاهی بسیار دور است.



           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 18:35
ایلار

شکاف های انتهای تار موی انسان

 


 

مویرگ های اعصاب چشم

سطح روده انسان
(اگر کمی دقت کنید تکه های غذا را در لابه لای روده ها می توانید مشاهده کنید)

جنین 5 روزه انسان

سلول تخمک دستگاه تناسلی زنان

ریه انسان (حفره هایی که در تصویر می بینید محل تبادل گاز با خون می باشد)

سلول های لخته خون

(این لخته های خونی در میان گلوبول های سفید خون دیده می شوند)

اسپرم های مردانه

سلولهای سرطانی ریه (با عکس قبلی ریه مقایسه کنید)


اسپرم های بدور تخمک برای تشکیل زیگوت

غنچه های مزه روی زبان
(بیش از 10 هزار غنچه برای مزه غذا روی زبان وجود دارند)



           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 18:32
ایلار


میکروب

 

 

1- در این تصویر فوق العاده نوتروفیل ها (به رنگ سبز) سلول هایی كه در خط نخست سیستم ایمنی بدن برای مقابله با میکروب ها قرار دارند، در حال بلعیدن باكتری های استرپتوكوكوس پیوژن (عامل بیماری آنژین چركی) هستند.

 

 


 
میکروب

 

2- تصویر باكتری های سالمونلا به رنگ صورتی پُررنگ كه عامل بسیاری از بیماری ها از جمله تیفوئید هستند. اغلب گونه های این باكتری در مواد غذایی یافت می شوند.

 

 

میکروب

 

 

 

3- تصویر ویروس بیماری هراس آور ایدز (به رنگ قرمز) در حال از بین بردن لنفوسیت های سیستم ایمنی بدن.

 

 

میکروب

 

 

4- تصویر ویروس بیماری مرگبار ابولا كه هم انسان ها و هم میمون های بزرگ را مبتلا می كند. این ویروس وحشی از طریق مایعات بدن منتقل شده و كبد و كلیه ها را از بین می برد. بیمار مبتلا به ابولا در اثر خونریزی های شدید جان خود را از دست می دهد.

 

میکروب

 

 

 

5- تصویر باسیل كخ عامل بیماری سل كه همراه با تب شدید، ریزش عرق شبانه، سرفه های بی وقفه و بالا آوردن خون است.

 

 

میکروب

 

 

 

6- تصویر باكتری آنتراكس یا سیاه زخم با نام علمی باسیلوس آنتراسیس كه بسیار واگیر دار بوده و به همان اندازه كه می تواند پوست را مورد حمله قرار دهد، قادر است به اندام های تنفسی و گوارشی نیز حمله كند.

 

میکروب

 

 

7- نام این ویروس در این روزها ورد زبان ها است. تصویر ویروس H1N1 یا همان آنفلوآنزای مشهور خوكی كه نظم زندگی روزمره در جهان را مختل كرده است.

 

 

میکروب

 

 

 

8- تصویر ویروس سرخك كه علی رغم نگرانی والدین، یك بیماری اجتناب ناپذیر دوران كودكی است.

 

 

میکروب

 

 

 

9- تصویر باكتری استرپتوكوك سی كه جزو گونه استرپتوكوك های وحشی نیست و با تزریق پنی سیلین به راحتی می توان با آن مقابله كرد.

 

 

میکروب

 

 

10- تصویر ویروس گریپ یا آنفلوآنزای معمولی كه با فرا رسیدن زمستان صدها میلیون نفر را در جهان مبتلا می كند. امروزه این یك بیماری عادی محسوب شده و به راحتی قابل درمان است. تنها در مورد افرادی كه دارای بدنی بسیار ضعیف هستند، این بیماری می تواند خطرناك باشد.

 

 



           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 18:24
ایلار

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اسمان بی کرانه دانش و آدرس kavoshgharan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 199
بازدید ماه : 272
بازدید کل : 26467
تعداد مطالب : 39
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1