اسمان بی کرانه دانش
زنده بودن را به بیداری بگذرانیم که سالها به اجبار خواهیم خفت

مضرات نوشابه

1-نوشابه عامل افزایش فشار خون است

2- نوشابه هضم غذا را با مشکل مواجه می ‌کند

3- نوشابه خطر سکته را افزایش می دهد

4- نوشابه ‌های گازدار موجب پوکی استخوان می شوند

5- نوشابه ‌های گازدار عامل اصلی پوسیدگی دندان ها هستند

6- نوشابه موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده می شود

7- نوشابه موجب افزایش احتمال ابتلا به سنگ های کلیوی




           
یک شنبه 5 خرداد 1392برچسب:, :: 12:29
ایلار

محققان موفق شده‌اند با استفاده از چگالش بوز-اینشتین، سیاه‌چاله‌ای برای امواج صوتی ایجاد کنند و با کمک آن به آزمون دقیق‌تر تئوری تابش هاوکینگ بپردازند.


 

   

 

محققان موفق شده‌اند با استفاده از چگالش بوز-اينشتين، سياه‌چاله‌اي براي امواج صوتي ايجاد كنند و با كمك آن به آزمون دقيق‌تر تئوري تابش هاوكينگ بپردازند.

به گزارش نيوساينتيست، اين سياه‌چاله مصنوعي كه به جاي نور، صوت را به دام مي‌اندازد، با هدف اثبات نظريه تابش هاوكينگ توسط دانشمندان طراحي و ساخته شده است. تئوري تابش كه حدود 30 سال پيش توسط استيفن هاوكينگ، فيزيكدان نامي انگليسي مطرح شده، توضيح مي‌دهد سياه‌چاله‌ها نه كاملا سياه، كه خاكستري‌اند و مقداري انرژي از آنها تبخير مي‌شود. هاوكينگ پيش‌بيني كرد ميلياردها سال قبل كه جهان تازه به وجود آمده بود، ريزسياه‌چاله‌هايي نيز تشكيل شدند كه از آن زمان تاكنون تبخير شده‌اند و اكنون بايد در آستانه انفجار باشند.

سياه‌چاله‌ها وقتي به وجود مي‌آيند كه ماده به‌قدري متراكم شود تا هيچ‌چيز نتواند از گرانش قدرتمند آن بگريزد. در اين شرايط كه به نقطه تكيني موسوم است، گرانش آن‌قدر عظيم است كه حتي نور نمي‌تواند از مرزهاي اين جسم كه افق رويداد ناميده مي‌شود، عبور كند. گويي اين جسم به چاله‌اي تاريك تبديل شده كه هيچ چيز از آن نمي‌تواند بيرون بيايد.

اما فيزيكدانان توانسته‌اند سياه‌چاله‌اي با اين خصوصيات را براي به دام انداختن صدا ايجاد كنند. آنها با استفاده از حالت خاصي از ماده به سرعتي بالاتر از سرعت متوسط صوت دست يافته‌اند و به‌وسيله آن، تله‌اي براي امواج صوتي ايجاد كرده‌اند. براي درك بهتر محيط اين دام، ماهي‌اي را در نظر بگيريد كه مي‌خواهد در رودخانه‌اي پرشتاب شنا كند. صدا هم مانند اين ماهي، ميان جريان طوفان‌وار افق رويداد به دام خواهد افتاد.

حالت كوانتومي

 

علم فيزيك براي توليد اين سياه‌چاله‌ها از حالت خاصي از ماده كه چگالش بوز- اينشتين ناميده مي‌شود، بهره مي‌گيرد. اين حالت كوانتومي از ماده كه معمولا حالت پنجم ماده ناميده مي‌شود، در دماهاي بسيار پايين و نزديك به صفر مطلق (حدود 273 درجه سانتي‌گراد زير صفر) اتفاق مي‌افتد و طي آن، مجموعه اتمها مانند يك اتم واحد رفتار مي‌كنند.

اريك كرنل از دانشگاه كلرادو كه همراه با دو دانشمند ديگر، جايزه نوبل فيزيك 2001 / 1380 را براي گسترش چگالش بوز -اينشتين بدست آورد؛ در اين‌باره مي‌گويد: «اين مواد به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند كه ذرات آنها سرعت حركتي مافوق صوت دارند، به همين دليل فيزيكدانان براي ايجاد سياه‌چاله صوتي به سراغ آنها رفته‌اند».

محققان ابتدا حدود 100 هزار اتم روبيديوم باردار را تا دماي چند ميليارديم بالاي صفر مطلق سرد كرد و آنها را درون يك ميدان مغناطيسي به‌دام انداخت. سپس با استفاده از پرتوي ليزر، يك چاه پتانسيل الكتريكي ايجاد كردند تا اتم‌ها را جذب كند و باعث شود در اطراف آن، سرعتي بالاتر از سرعت صوت در ماده داشته باشد.

اين مرحله جريان مافوق صوتي را ايجاد مي‌كند كه حدود 8 هزارم ثانيه دوام مي‌آورد و به صورت موقت، سياه‌چاله‌اي صوتي را به وجود مي‌آورد كه قادر است، صدا را در ميان بگيرد و به آن اجازه عبور ندهد. نتيجه چنين آزموني مي‌تواند بسيار جالب توجه باشد و به شناخت بهتر تابش هاوكينگ منتهي شود.

تابش هاوكينگ

 

مكانيك كوانتوم مي‌گويد جفت ذره‌ها به خودي خود مي‌توانند حتي در فضاي خالي نيز وجود داشته باشند. اين جفتها كه از يك ذره و پادذره تشكيل شده‌اند، براي لحظه‌اي بسيار‌كوتاه به وجود مي‌آيند، سپس يكديگر را خنثي مي‌كنند و ناپديد مي‌شوند.

اما در دهه 1970 / 1350، هاوكينگ نظريه جديدي را مطرح كرد. مطابق نظر او اگر اين جفت نزديك به لبه سياه‌چاله به‌وجود آمده باشند، امكان دارد يكي از اين ذرات پيش از خنثي كردن ديگري به درون سياه‌چاله فرو رود و جفت ديگر را بيرون از افق رويداد رها كند. از ديد مشاهدهكنندگان، ذره رها‌شده مي‌تواند مانند تابشي به‌نظر برسد. در سياه‌چاله‌هاي صوتي، تابش هاوكينگ به صورت ذره‌گونه‌هايي از انرژي ارتعاشي به نام فونونها ظهور مي‌كند.

آزمون تجربي تئوري تابش هاوكينگ مي‌تواند موفقيت بزرگي براي دانش فيزيك به حساب بيايد. شان كرول، اختر‌فيزيك‌دان در‌اين‌باره مي‌گويد: «هاوكينگ مي‌بايست جايزه نوبل را به‌دليل يكي از كارهايش دريافت مي‌كرد، اما اين مي‌تواند چيزي بيش از انتخاب مسير درست براي ما باشد. اين تئوري بر‌مي‌گردد به اصول بنيادي در مكانيك‌كوانتوم كه نشان مي‌دهد در فضاي خميده حاصل از گرانش، مكانيك‌كوانتوم چگونه عمل مي‌كند. علاوه بر آن‌هم از لحاظ رياضي نيز به درك تورم (انبساط فوق‌العاده سريع جهان بلافاصله پس از انفجار بزرگ) كمك مي‌كند. تشخيص تابش هاوكينگ در علم نجوم كار ساده‌اي نيست، چون تابش حاصل از تبخير سياه‌چاله‌ها به وسيله منابع پر‌قدرت انرژي مانند تابش زمينه كيهاني محو مي‌شود».

استفاده از پالس ليزر

 

عده‌اي ديگر از محققان در تلاشند با استفاده از پرتوهاي نور در آزمايشگاه، رؤيت تابش هاوكينگ را امكان‌پذير كنند. سال گذشته گروهي تحقيقاتي موفق شد با استفاده از فيبر نوري و اين پديده كه طول‌موج‌هاي متفاوت نور با سرعتهاي متفاوت درون آن حركت مي‌كنند، نوعي افق رويداد مصنوعي ايجاد كند.

اين گروه با فرستادن پالس نسبتا كند ليزر درون فيبر‌نوري كار را آغاز كرد. اين حركت موجي باعث تغيير خواص نوري فيبر شد. به همين دليل پالس دوم كه با سرعتي بالاتر فرستاده شده بود، پشت افق رويداد حاصل از موج اول گرفتار شد و به شكل مؤثري از حركت ايستاد.

برخي پژوهشگران معتقدند هنوز ممكن است راهي نجومي براي كشف تابش هاوكينگ وجود داشته باشد؛ چراكه هر قدر سياه‌چاله‌ها كوچك‌تر باشند، تابش قوي‌تري خواهند داشت. شايد تبخير سياه‌چاله‌هاي ميكروسكوپي كه بلافاصله پس از مهبانگ به وجودآمده‌اند، توسط تلسكوپ فضايي پرتو گاماي فرمي قابل دريافت باشد.

منبع : ir khabaronline.

انجمن فیزیکدانان جوان ایران



           
یک شنبه 5 خرداد 1392برچسب:, :: 12:23
ایلار

زندگی…

زندگی...                                                                         زندگی یک آرزوی دور نیست

زندگی یک جست‌وجوی کور نیست

زیستن در پیله‌ی پروانه چیست؟!

                                    زندگی کن زندگی افسانه نیست.

گوش کن…!!

                     دریا صدایت می‌زند!

                     هر چه ناپیدا صدایت می‌زند!

                                          جنگل خاموش می‌داند تو را.

                                          با صدایی سبز می‌خواند تو را.

آتشی در جان توست.

قمری تنها پی دستان توست.

                                          پیله‌ی پروانه از دنیا جداست.

                                          زندگی یک مقصد بی‌انتهاست.

              هیچ جایی انتهای راه نیست!

                                           این تمامش ماجرای زندگیست…!!!



           
سه شنبه 28 آذر 1391برچسب:, :: 19:20
ایلار

در اين گزارش تصويري، بهترين عکس‌هاي فضايي چند روز اخير را به انتخاب سايت نشنال جئوگرافيک با هم مرور مي‌کنيم؛ از حباب کيهاني و نگاه شبانه گرفته، تا فرار بزرگ و آتشفشان‌هاي ناهيد

 

حباب ذات‌الکرسي: دوربين جديدي به نام تصويربردار يک درجه‌اي (One Degree Imager) که در رصدخانه ملي کيت پيک آريزونا نصب شده است، اين عکس موجي جذاب را از سحابي حباب گرفته است. در اين نماي نزديک، کره گاز روشن شده در اثر سوختن ستاره مرکزي سحابي مشخص است؛ ستاره‌اي که 45 برابر بزرگ‌تر از خورشيد ما است.

اين سحابي که در صورت فلکي ذات‌الکرسي قرار دارد، ده سال نوري پهنا دارد. تشعشعات شديد ستاره عظيم آن باعث درخشش ماورايي اين حباب شده است که آن را به شکل يک حباب صابون کيهاني نشان مي‌دهد.

 

 

نور نيمه‌شب: تابش ظريف شفق سبزرنگ در نيمه شب 4 دسامبر / 14 آذر باعث درخشندگي آب‌هاي باکسنس‌يورد نروژ شده است. شفق‌هاي قطبي سبزرنگ زماني ايجاد مي‌شوند که برخورد ذرات باردار خورشيدي با ميدان مغناطيسي زمين، باعث برانگيختگي اتم‌هاي اکسيژن بالاتر از ارتفاع 100 کيلومتري سطح زمين مي‌شود.

 

 

 

فرار بزرگ: در اين تصوير نور فرابنفش، ورقه‌هايي از پلاسما –گاز فوق داغ- در حال جدايي از سطح خورشيد ديده مي‌شود. قبل از آنکه پلاسما بتواند آزادانه در فضا شناور شود، در مسيرهايي که توسط ميدان‌هاي مغناطيسي خورشيد تعيين مي‌شود حرکت مي‌کند. اين نيروهاي نامرئي گازها را در اشکالي پيچ در پيچ به جلو و عقب مي‌رانند.

 

 

نگاه تازه: اين عکس رنگارنگ که بيشتر شبيه تيله‌اي جادويي به نظر مي‌رسد، در واقع دقيق‌ترين نقشه گرانشي است که از ماه تهيه شده است. نواحي قرمزرنگ نشانگر مکان‌هايي با جاذبه بيشتر هستند، در حالي‌که نواحي آبي‌رنگ نشانگر نواحي کم جاذبه‌تر هستند.

دو کاوشگر دوقلو که بخشي از ماموريت GRAIL ناسا هستند و از سال 2011 / 1390 در حال گردش به دور ماه هستند؛ در حين پرواز خود بر فراز قله‌ها و دره‌هاي ماه، تغييرات گرانشي آن را ثبت کرده‌اند. زماني‌که يک کاوشگر بر فراز ناحيه‌اي با ميدان گرانش بيشتر پرواز مي‌کند، سرعت آن اندکي افزايش مي‌يابد که باعث افزايش فاصله آن با کاوشگر دوقلو خود مي‌شود. اين تغييرات اندک در موقعيت کاوشگرها دانشمندان را قادر ساخته است تا چشم‌انداز بسيار دقيق و با جزئيات فراواني از تغييرات محلي ميدان جاذبه ماه تهيه کنند.

 

 

تصوير دانه دانه: در اين عکس مفهومي هنرمندانه از ذرات ريزدانه اطراف يک کوتوله قهوه‌اي، ذرات خاکروبه‌اي فضايي در مسير خود براي تبديل شدن به يک سياره صخره‌اي به تصوير کشيده شده‌اند. نظريه‌هاي فعلي در خصوص شکل‌گيري سيارات صخره‌اي زمين‌مانند بيانگر اين است که برخوردهاي اتفاقي ميان خاکروبه‌هاي ريز، در صفحه‌اي از مواد چرخنده در اطراف يک ستاره تازه متولد شده صورت مي‌پذيرد. اما کشف جديد از وجود چنين صفحه‌اي در اطراف يک کوتوله قهوه‌اي –که يک ستاره مرده است- برخي از اخترشناسان را واداشته است تا به تجديد نظر در خصوص اين نظريه بپردازند. اگر سيارات بتوانند از خاکروبه‌هاي چرخنده در اطراف ستارگان مرده شکل بگيرند، اين امکان وجود دارد که تعداد سيارات صخره‌اي در کيهان از آنچه که قبلا تصور مي‌شد بيشتر باشد.

 

 

 

ديد شبانه: اين تصوير شبانه از شفق قطبي جنوبي بر فراز سواحل قطبي آفريقاي جنوبي توسط ماهواره Suomi NPP گرفته شده است. علي‌رغم تاريکي زمستان و هلال کم‌رنگ ماه، شفق قطبي نور کافي براي حسگرهاي نصب شده در ماهواره جديد متعلق به ناسا و سازمان ملي جوي و اقيانوسي آمريکا را فراهم آورده است، تا مرز ميان پوسته يخي و اقيانوس منجمد جنوبي (خط تيره ميان گرداب روشن مرکزي) را به تصوير کشد.

ماهواره Suomi NPP که ماه گذشته به فضا پرتاب شده است، دانشمندان را قادر ساخته است تا تصاوير شبانه از جو و سطح زمين تهيه کنند. حسگر جديد به قدري حساس است که مي‌تواند نور يک کشتي را از فضا تشخيص دهد.

 

 

 

جزيره مرواريد: در عکس گرفته شده توسط ماهواره Landsat 5 ناسا، مجمع‌الجزاير مرگوئي با رنگ سبز روشن جنگل‌هاي باراني آن و آبي درخشان اقيانوس گرمسيري اطرافش به تصوير کشيده شده است. اين جزاير که در حاشيه جنوبي ميانمار و در همسايگي تايلند واقع شده‌اند؛ به خاطر صدف‌هاي مرورايد ارزشمند، و تراکم متنوع گياهان و جانوران آن مشهور است.

 

 

 

آتشفشان‌هاي ناهيد: بخش اعظم جو ناهيد (زهره) از دي‌اکسيد کربن ساخته شده است، که با فوران‌هاي منظم گوگردي همراه است. تحقيقات جديد نشان مي‌دهد که آتشفشان‌هاي سطح اين سياره که نمونه‌اي از آنها در اين تصوير مفهومي به تصوير کشيده شده است، احتمالا اين گوگرد را به درون جو بالايي سياره پرتاب مي‌کنند. با اين حال تاييد مستقيم اين موضوع دشوار است، چرا که جو ضخيم اين سياره مانع از نگاه دقيق کاوشگران به سطح آن مي‌شود.



           
جمعه 24 آذر 1391برچسب:, :: 18:27
ایلار

امروز صبح که از خواب بیدار شدی، نگاهت می کردم، امیدوار بودم که با من حرف بزنی، حتی برای چند کلمه، نظرم را بپرسی یا برای اتفاق خوبی که دیروز در زندگی ات افتاد،از من تشکر کنی، اما متوجه شدم که خیلی مشغولی، مشغول انتخاب لباسی که می خواستی بپوشی، وقتی داشتی این طرف و آن طرف می دویدی تا حاضر شوی فکر می کردم چند دقیقه ای وقت داری که بایستی و به من بگویی: "سلام"، اما تو خیلی مشغول بودی، یک بار مجبور شدی منتظر شوی و برای مدت یک ربع ساعت کاری نداشتی جز آنکه روی یک صندلی بنشینی، بعد دیدمت که از جا پریدی، خیال کردم می خواهی چیزی به من بگویی، اما تو به طرف تلفن دویدی و در عوض به دوستت تلفن کردی تا از آخرین شایعات با خبر شوی.
تمام روز با صبوری منتظرت بودم، با آن همه کارهای مختلف گمان می کنم که اصلاً وقت نداشتی با من حرف بزنی، متوجه شدم قبل از نهار هی دور و برت را نگاه می کنی، شاید چون خجالت می کشیدی، سرت را به سوی من خم نکردی!!!
تو به خانه رفتی و به نظر می رسید که هنوز خیلی کارها برای انجام دادن داری، بعد از انجام دادن چند کار، تلویزیون را روشن کردی، نمی دانم تلویزیون را دوست داری یا نه؟ در آن چیزهای زیادی نشان می دهند و تو هر روز مدت زیادی را جلوی آن می گذرانی، در حالی که درباره هیچ چیز فکر نمی کنی و فقط از برنامه هایش لذت می بری، باز هم صبورانه انتظارت را کشیدم و تو در حالی که تلویزیون را نگاه می کردی، شام خوردی و باز هم با من صحبتی نکردی!!!
موقع خواب، فکر می کنم خیلی خسته بودی، بعد از آن که به اعضای خوانواده ات شب به خیر گفتی، به رختخواب رفتی و فوراً به خواب رفتی، نمی دانم که چرا به من شب به خیر نگفتی، اما اشکالی ندارد، آخر مگر صبح به من سلام کردی؟!
هنگامی که به خواب رفتی، صورتت را که خسته تکرار یکنواختی های روزمره بود، را عاشقانه لمس کردم، چقدر مشتاقم که به تو بگویم چطور می توانی زندگی زیباتر و مفیدتر را تجربه کنی...
احتمالاً متوجه نشدی که من همیشه در کنارت و برای کمک به تو آماده ام، من صبورم، بیش از آنچه تو فکرش را می کنی، حتی دلم می خواهد به تو یاد دهم که چطور با دیگران صبور باشی، من آنقدر دوستت دارم که هر روز منتظرت هستم، منتظر یک سر تکان دادن، یک دعا، یک فکر یا گوشه ای از قلبت که به سوی من آید، خیلی سخت است که مکالمه ای یک طرفه داشته باشی، خوب، من باز هم سراسر پر از عشق منتظرت خواهم بود، به امید آنکه شاید فردا کمی هم به من وقت بدهی!
آیا وقت داری که این نامه را برای دیگر عزیزانم بفرستی؟ اگر نه، عیبی ندارد، من می فهمم و سعی می کنم راه دیگری بیابم، من هرگز دست نخواهم کشید...

دوستت دارم، روز خوبی داشته باشی...

دوست و دوستدارت: خدا



           
جمعه 26 آبان 1391برچسب:, :: 16:24
ایلار

خداحافظی یک نابغه                                                             گابريل گارسيا مارکز، نويسنده‌ی بزرگ معاصر آمريکای لاتين، به‌واسطه‌ی عوارضی در مزاج و سلامتی‌اش (ابتلا به سرطان لنفاوی) با زندگی اجتماعيش خداحافظی کرده است.
وی بعد از اعلان‌ رسمی و تأیید خبر بیماری‌اش، این‌متن را به‌عنوان وداع نوشته است:

اگر خداوند فقط لحظه‌ای از یاد می‌برد که عروسکی پارچه‌ای بیش نیستم و قطعه‌ای از زندگی به من هدیه می‌داد، شاید نمی‌گفتم همه‌ی آنچه که می‌اندیشیدم و همه‌ی گفته‌هایم را…

اشیاء را دوست می‌داشتم، نه به سبب قیمتشان، که معنایشان…

رویا را به خواب ترجیح می‌دادم، زیرا فهمیده‌ام به ازای هردقیقه چشم به هم گذاشتن، ۶۰ ثانیه نور از دست می‌دهی…

راه می‌رفتم آن‌گاه که دیگران می‌ایستادند…

اگر خداوند فقط تکه‌ای از زندگی به من می‌بخشید، ساده لباس می‌پوشیدم، عریان یله می‌شدم زیر نور آفتاب، نه فقط جسمم، بلکه روحم را عریان می‌کردم…

اگر مرا قلبی بود، تنفرم را می‌نوشتم روی یخ و چشم می‌دوختم به حضورِ آفتاب!…

خداوندا..! اگر تکه‌ای زندگی از آنِ من بود، برای بیان احساسم به دیگران، یک‌روز هم تأخیر نمی‌کردم…
برای گفتنِ این‌حقیقت به مردم که د
وستشان دارم و برای شوقِ شیدایی، انسان را قانع می‌کردم که چه اشتباه بزرگی‌ست گریز از
عشق به‌علتِ پیری… حال آن که پیر می‌شوند وقتی عشق نمی‌ورزند…

به یک کودک بال می‌بخشیدم بی آن که در چگونگیِ پروازش دخالت کنم…

به سالمندان می‌آموختم که مرگ با فراموشی می‌آید، نه پیری…

ای انسان‌ها…! چقدر از شما آموخته‌ام…

آموخته‌ام که همه می‌خواهند به قله برسند، حال آن که لذتِ حقیقی در بالارفتن از کوه نهفته است…

آموخته‌ام زمانی که کودک برای اولین‌بار انگشت پدر را می‌گیرد، او را اسیرِ خود می‌کند تا همیشه…

آموخته‌ام که یک انسان فقط زمانی حق دارد به همنوعش از بالا نگاه کند که دستِ یاری به سویش دراز کرده باشد…

چه بسیار چیزها از شما آموخته‌ام، ولی افسوس که هیچ‌کدام به کار نمی‌آید وقتی که در یک تابوت آرام می‌گیرم تا به همتِ شانه‌های پرمهرِ شما به خانه‌ی تنهايی‌ام بروم…

همیشه آن‌چه را بگو که احساس می‌کنی و عمل کن آن‌چه را می‌اندیشی…

آه…! که اگر بدانم امروز آخرین‌بار خواهد بود که تو را خفته می‌بینم، با تمامِ وجود در آغوش می‌گرفتمت و خداوند را به‌خاطر این‌که توانسته‌ام نگهبان روحت باشم شکر می‌گفتم…

اگر بدانم امروز آخرین‌بار خواهد بود که تو را درحالِ خروج از خانه می‌بینم، به آغوش می‌کشیدمت…

فقط برای آن‌که اندکی بیش‌تر بمانی، صدایت می‌زدم…
خداحافظی یک نابغه                                                                          آه…! اگر بدانم امروز آخرین‌بار خواهد بود که صدایت را می‌شنوم، فردفردِ کلماتت را ضبط می‌کردم تا بی‌نهایت‌بار بشنومشان…

آه…! که اگر بدانم این آخرین‌بار است که می‌بینمت، فقط یک‌چیز می‌گفتم: دوستت دارم بی‌آن‌که ابلهانه بپندارم تو خود می‌دانی…

همیشه یک ‌فردایی هست و زندگی برای بهترین‌کارها فرصتی به ما می‌دهد، اما اگر اشتباه کنم و امروز همه‌ی آن چیزی باشد که از عمر برای من مانده، فقط می‌خواهم به تو یک‌چیز بگویم: دوستت دارم، تا هیچ‌گاه از یاد نبری…

فردا برای هیچ‌کس تضمین نشده است، پیر یا جوان…
شاید امروز آخرین‌باری باشد که کسانی را می‌بینی که دوستشان داری، پس زمان از کف مده!
عمل کن، همین‌امروز…

شاید فردا هیچ‌وقت نیاید و تو بی‌شک تأسفِ روزی را خواهی‌خورد که فرصت داشتی برای یک ‌لبخند، یک‌ آغوش، اما مشغولیت‌های زندگی، تو را از برآوردن آخرین خواسته‌ی آن‌ها بازدشتند…

دوستانت را حفظ کن و نیازت را به آن‌ها مدام در گوششان زمزمه کن…
مهربانانه دوستشان داشته باش…
زمان را برای گفتنِ یک “متأسفم”، “مرا ببخش”، “متشکرم” و دیگر مهرواژه‌هایی که می‌دانی از دست مده!

هیچ‌کس تو را به‌خاطر افکار پنهانت به یاد نمی‌آورد، پس از خداوند، خرد و تواناییِ بیان احساساتت را طلب کن تا دوستانت بدانند حضورشان تا چه‌حد برای تو عزیز است…



           
جمعه 26 آبان 1391برچسب:, :: 16:17
ایلار

هرگاه پریشان شدی و اضطراب و ناآرامی وجودت را فراگرفت به دامان طبیعت برو
و فقط به دنیای اطرافت خیره شو.
خواهی دید که چند دقیقه بعد پریشانی و اضطراب ناگهان محو می‌شود
و تو همانی می‌شوی که باید باشی،
یعنی یک دنیا آرامش!!



           
جمعه 26 آبان 1391برچسب:, :: 16:13
ایلار

روستای کوچک من                                                            دیشب چه خوش گذشت نجوا با ستاره‌ها و با ترانه آب به خواب رفتن…

 

دیشب روستا چه هوای دلپذیری داشت…

 

دلم می‌خواست تا صبح بنشینم و هم پای موسیقی آب، برای درختان بخوانم

 

سرود عشق، ترانه محبت و گفتن از تمام آرامشی که آن محیط به من می‌دادند.

 

صبح وقتی چشمانم را به روی تمام درختان و پروانه‌ها گشودم، ترانه آب دیگر نبود و به جای آن بلبلان می‌نواختند. در آن جا درختان با هوایی پاک تنفس می‌کنند و از هوای آلوده شهر هیچ نمی‌دانند، در آن جا کسی از خواب آلودگی، یک نواختی، تنفر، لجبازی… خبر ندارد.

 

دوربین موبایلم را روشن کردم تا تمام آن چه را می‌بینم در عکس به نمایش بگذارم باز هم نشد.

 

باز هم نشد عشق و محبتی که پروانه‌ها آن جا نثارم می‌کردند را به تصویر بگذارم.

 

در آن جا بعد از مدت‌ها آرامشم را یافتم…

انگار آن غم بزرگ بر دل نشسته‌ام با دیدن خاک، درختان، زنبورهای عسل، درخت گردو…

همه از بین رفت و من ماندم و تمام افکار زیبا

و تمام عشق قلبم که مدت‌ها بود خاموش شده بود.

 

من ماندم و خدا

 

و باز شب فرا می‌رسد با تمام مصابیح زیبایش، با تمام عاشقانی که در آسمان گرد هم جمع آمده‌اند.

 

انگار آسمان روستای کویر جشن ستاره‌هاست و شهاب‌ها فشفشه‌هایی که ستارگان برای ورود مهتاب به آسمان می‌زنند…

 

مهتاب، به مانند مادری در کنار تمام کودکانش می‌رقصد با انوار زیبایی که دارد و دامن چین چینش که با تکان خوردنش یک آدم را مست وجودش می‌کند…

 

مهتاب، خورشید شب، آن وجود تنها و یگانه که وجودش در مرداب دوتاست یکی خودش و دیگری عکسی که مرداب از او می‌گیرد با تمام عشوه‌هایش…

 

هر چی گفته‌ام و هرچی که در روستاست برای همه آشناست و قابل لمس و قابل باور

 

اگر چه من کمی توصیفات عمیق به کار بردم اما همه واقعیت دارد…

روستا

محبتش، عشقش، من..

روستا به یادم آورد که سخاوتمند باشم، به یادم آورد که همیشه زیبا رفتار کنم.

به یادم آورد دل شکستن هنر نیست و دل به دست آوردن هنر است چه دشمنت باشد و چه دوست؛ هرکه و هرچیزی می‌تواند باشد.
او به یادم آورد هم چون گلی زیبا باشم که با بوییدن من حتی دل‌شکسته‌ترین آدم‌ها هم امیدوار به زندگی شوند و

 

او به یادم آورد که من چه کسی هستم…

 



           
جمعه 26 آبان 1391برچسب:, :: 16:10
ایلار

منتظر امدن یک روز عالی نباش خودت دست به کار شو و همین امروزت را عالی کن.



           
جمعه 26 آبان 1391برچسب:, :: 16:3
ایلار

نامه خدا

نامه‌ خدا                                                                                بخوان ما را منم پروردگارت
منم معشوق زیبایت، منم نزدیکتر از تو به تو، اینک صدایم کن
رها کن غیر ما را، سوی ما بازآ منم پروردگار پاک و بی‌همتا

منم زیبا که زیبا بنده‌ام را دوست می‌دارم
تو بگشا گوش دل پروردگارت با تو می‌گوید:
تو را در بیکران دنیای تنهایان رهایت من نخواهم کـــرد

بساط روزی خود را به من بسپار، رها کن غصه یک لقمه نان و آب فردا را
تو راه بندگی طی کن عزیزا‌، من خــــدایی خوب می‌دانــــم

تو دعوت کن مرا بر خود به اشکی یا خدایی
میهمانم کن که من چشمان اشک آلوده‌ات را دوست می‌دارم
طلب کن خالق خود را

بجو ما را‌، تو خواهی یافت که عاشق می‌شوی بر ما
و عاشق می‌شوم بر تو که وصل عاشق و معشوق هم، آهسته می‌گویم
خدایی عالمی دارد

قسم بر عاشقان پاک با ایمان، قسم بر اسب‌های خسته در میدان
تو را در بهترین اوقات آوردم

قسم بر عصر روشن تکیه کن بر من
قسم بر روز، هنگامی که عالم را بگیرد نور، قسم بر اختران روشن اما دور
رهایت من نخواهــــــم کـــرد

بخوان ما را که می‌گوید،که تو خواندن نمی‌دانی؟
تو بگشا لب تو غیر از ما، خدای دیگری داری؟
رها کن غیر ما را

آشتی کن با خدای خود تو غیر از ما چه می‌جویی؟
تو با هر کس بجز با ما، چه می‌گویی؟
و تو بی من چه داری؟
هیچ بگو با ما چه کم داری عزیــــزم‌; هیــــچ!!

هزاران کهکشان و کوه و دریا را،
و خورشید و گیاه و نور و هستی را
برای جلــــوه خود آفریدم من ولی

وقتی تو را من آفریدم بر خودم احسنت می‌گفتم
تویی زیبا‌تر از خورشید زیبایم تویی والاترین میهمان دنیایم
که دنیا بی‌تو، چیزی بی‌تو را کم داشت

تو ای محبوب‌ترین میهمان دنیایم نمی‌خوانی چرا ما را؟؟
مگر آیا کسی هم با خدایش قهر می‌گردد؟

هزاران توبه‌ات را گرچه بشکستی ببینم من تو را از درگه‌ام راندم؟
اگر در روز سختیت خواندی مرا اما به روز شادیت
یک لحظه هم یادم نکردی به رویت بنده من هیچ آوردم؟؟

که می ترساندت از من؟
رها کن آن خدای دور، آن نامهربان معبود، آن مخلوق خود را

این منم پروردگار مهربانت، خالقت اینک صدایم کــن مرا با قطره اشکی
پیش آور دو دست خالی خود را‌، با زبان بسته‌ات کاری ندارم

لیک غوغای دل بشکسته‌ات را می‌شنیدم
غریب این زمین خاکیم آیا عزیزم حاجتی داری؟
تو ای از ما اکنـــون برگشته‌ای اما کلام آشتی را تو نمی‌دانی؟

ببینم چشم‌های خیست آیا گفته‌ای دارند؟
بخوان ما را بگردان قبله‌ات را سوی ما

اینک وضویی کن
خجالت میکشی از من بگو، جز من کسی دیگر نمی‌فهمد
به نجوایی صدایم کن بدان آغوش من باز است

برای درک آغوشم شروع کن
یک قدم با تو تمام گام‌های مانده‌اش با من!

 



           
جمعه 26 آبان 1391برچسب:, :: 15:58
ایلار

به پسرم درس بدهید

 

او باید بداند که همه مردم عادل و همه آنها صادق نیستند، اما به پسرم بیاموزید که به ازای هر شیاد، انسان صدیقی هم وجود دارد. به او بگویی، به ازای هر سیاستمدار خودخواه، رهبر جوانمردی هم یافت می شود. به او بیاموزید، که در ازای هر دشمن، دوستی هم هست. می دانم که وقت می گیرد، اما به او بیاموزید اگر با کار و زحمت خویش، یک دلار کاسبی کند بهتر از آن است که جایی روی زمین پنج دلار بیابد. به او بیاموزیدکه از باختن پند بگیرد و از پیروز شدن لذت ببرد. او را از غبطه خوردن بر حذر دارید. به او نقش و تاثیر مهم خندیدن را یادآور شوید.

اگر می توانید، به او نقش موثر کتاب در زندگی را آموزش دهید. به او بگویید تعمق کند، به پرندگان در حال پرواز در دل آسمان دقیق شود. به گل های درون باغچه و به زنبورها که در هوا پرواز می کنند، دقیق شود. به پسرم بیاموزید که در مدرسه بهتر این است که مردود شود اما با تقلب به قبولی نرسد. به پسرم یاد بدهید با ملایم ها، ملایم و با گردن کشان، گردن کش باشد. به او بگویید به عقایدش ایمان داشته باشد حتی اگر همه برخلاف او حرف بزنند.

به پسرم یاد بدهید که همه حرف ها را بشنود و سخنی را که به نظرش درست می رسد انتخاب کند.

ارزش های زندگی را به پسرم آموزش دهید. اگر می توانید به پسرم یاد بدهید که در اوج اندوه تبسم کند. به او بیاموزید که از اشک ریختن خجالت نکشد.

به او بیاموزید که می تواند برای فکر و شعورش مبلغی تعیین کند، اما قیمت گذاری برای دل بی معناست.

به او بگویید که تسلیم هیاهو نشود و اگر خود را بر حق می داند پای سخنش بایستد و با تمام قوا بجنگد.

در کار تدریس به پسرم ملایمت به خرج دهید، اما از او یک نازپرورده  نسازید. بگذارید که او شجاع باشد، به او بیاموزید که به مردم اعتقاد داشته باشد.

توقع زیادی است اما ببینید که چه می توانید بکنید، پسرم کودک کم سال بسیار خوبی است



           
پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, :: 21:32
ایلار

اطﻼﻋﺎت اوﻟﯿﻪ ﺣﺎﺻﻞ از ﻣﺸﺎھﺪات ﻣﺎھﻮارهای ﺗﺎﻳﯿﺪ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻳﺦھﺎی ﻗﻄﺐ ﺷﻤﺎل ﺧﯿﻠﻲ ﺳﺮﻳﻊﺗﺮ از ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت ﭘﯿﺸﯿﻦ، در ﺣﺎل ذوب ﺷﺪن ھﺴﺘﻨﺪ.

داﻧﺸﻤﻨﺪان ﻋﻠﻮم زﻳﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﻲ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺟﻮی در اﻧﮕﻠﯿﺲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰار راداری و ﻟﯿﺰری، ﺿﺨﺎﻣﺖ ﻳﺦھﺎی اﻗﯿﺎﻧﻮس ﻣﻨﺠﻤﺪ ﺷﻤﺎﻟﻲ را ارزﻳﺎﺑﻲ ﻛﺮده و ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﺘﺎﻳﺞ رﺳﯿﺪهاﻧﺪ.

ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞھﺎی اﺑﺘﺪاﻳﻲ ﻧﺸﺎن ﻣﻲداد ﻛﻪ از ﺳﺎل ۲۰۰۴ ﻣﯿﻼدی ﺑﻪ ﺑﻌﺪ، ﺣﺠﻢ ﻳﺦھﺎی ذوب ﺷﺪه در اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪﺳﺎﻻﻧﻪ ۹۰ ﻛﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﻜﻌﺐ ﺑﻮده اﺳﺖ اﻣﺎ ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﺎﻳﺶھﺎ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺟﺪﻳﺪ ﺗﺎﻳﯿﺪ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﯿﺰان ذوب ﻳﺦ ھﺎی ﻗﻄﺐ شمال در ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻨﺎطﻖ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ۵۰ درﺻﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﻲ ھﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ اﺳﺖ.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺑﻲ ﺑﻲ ﺳﻲ، ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻓﻘﺪان و ﻧﺎﭘﺪﻳﺪ ﺷﺪن ﻳﺦھﺎ در ﻧﻮاﺣﻲ ﺷﻤﺎل ﮔﺮﻳﻨﻠﻨﺪ ﻧﯿﺰ در ﺳﺎلھﺎی اﺧﯿﺮ اﻓﺰاﻳﺶﺑﯿﺸﺘﺮی داﺷﺘﻪ ﺑﻪ طﻮری ﻛﻪ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﻳﺨﭽﺎلھﺎی اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻛﺎھﺶ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮی ﻳﺎﻓﺘﻪ و از ۵ ﺗﺎ ۶ ﻣﺘﺮ در طﻮل ﻳﻚ دھﻪ ﭘﯿﺶ ﺑﻪ ۳ ﻣﺘﺮ در ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ رﺳﯿﺪه اﺳﺖ.

ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺟﻮی ھﺸﺪار دادهاﻧﺪ ﻛﻪ ﻗﻄﺐ ﺷﻤﺎل ﺳﺮﻳﻌﺘﺮ از ﺳﺎﻳﺮ ﻧﻘﺎط ﺳﯿﺎره زﻣﯿﻦ در ﺣﺎل ﮔﺮم ﺷﺪن اﺳﺖ و ﺑﻲ ﺷﻚ ﻧﺎﭘﺪﻳﺪ ﺷﺪن ﻳﺦھﺎی درﻳﺎﻳﻲ، روی ﺟﻤﻌﯿﺖ ﮔﻮﻧﻪھﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ در اﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬار اﺳﺖ.

داﻧﺸﻤﻨﺪان ھﻨﻮز ﻗﺎدر ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎ اطﻤﯿﻨﺎن ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻪ ﻣﯿﺰان از روﻧﺪ ﮔﺮم ﺷﺪن ﻗﻄﺐ ﺷﻤﺎل طﺒﯿﻌﻲ و ﭼﻪ ﻣﯿﺰان از آن، ﺣﺎﺻﻞ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺟﻮی ﻧﺎﺷﻲ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖھﺎی ﻣﺨﺮب اﻧﺴﺎﻧﻲ اﺳﺖ اﻣﺎ از اﻳﻦ ﺑﺎﺑﺖ ﻣﻄﻤﺌﻦ ھﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ اداﻣﻪ روﻧﺪ ﻛﻨﻮﻧﻲ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻋﻮاﻗﺐ ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪی داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

عکس های زیر از خبرگزاری رویترز خطر آب شدن یخ ها و ناپدید شدن قطب شمال را نشان می دهد.

[تصویر: 49080_780.jpg]

[تصویر: 49081_353.jpg]

[تصویر: 49082_933.jpg]

[تصویر: 49083_752.jpg]

[تصویر: 49084_140.jpg]

[تصویر: 49085_759.jpg]

[تصویر: 49086_105.jpg]

[تصویر: 49087_560.jpg]

[تصویر: 49088_902.jpg]

[تصویر: 49089_265.jpg]

[تصویر: 49090_241.jpg]

[تصویر: 49091_466.jpg]

[تصویر: 49092_762.jpg]



           
دو شنبه 15 آبان 1391برچسب:, :: 14:28
ایلار

اگرچه اکثر مردم ترجیح می دهند اوقات فراغت خود را در مناطق خوش آب و هوا سپری کنند اما قطب شمال بهشت رویایی علاقمندان به کسب اطلاعات و اکتشافات جدید است.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، برخی فکر می کنند که قطب شمال مکانی دور افتاده است؛ بدون هیچ گونه حیات یا ارزشی. اما باید توجه کرد که این منطقه سرشار از ویژگی های خاص و ناشناخته است که هر ساله هزاران نفر را برای اکتشاف و مشاهده این رویدادهای جالب، به این منطقه بسیار سرد می کشاند. برخی از ویژگی های جالب این منطقه به شرح زیر است:

منطقه ای سرشار از کربن

مرکز تحقیقات جغرافیایی دنیا تخمین زده اند که 25 درصد از کل کربن موجود در کره زمین در قطب شمال وجود دارد. این مقدار چیزی حدود 800 میلیون تن می شود که در صورت استخراج، منبع گران قیمت و مهمی برای دنیای صنعتی امروز محسوب می شود.

حیواناتی بدون ساعت درونی

وضع خاص تابش آفتاب در قطب شمال و طول شب و روز وضع خاصی برای حیوانات ایجاد کرده است. مثلا گوزن شمالی موجود در این منطقه، ساعت درونی ندارد و گوزن های نر تقریبا کاری به ساعات شبانه روز ندارند.

راز ناشناخته از قطب شمال, روبرت پیری

به طور معمول بدن پستانداران (از جمله انسان) تحت تاثیر یک ریتم 24 ساعته است که متاثر از دوره های روشنی – تاریکی است. اما در قطب شمال در کل تابستان شب ها نیز مانند روز روشن است و در زمستان، روزها مانند شب تاریک و همین امر این ریتم روشنی- تاریکی را از بین برده است لذا برخی حیوانات قطب شمال ساعت درونی شان را از دست داده اند.

حیوانی با زندگی عجیب

حیوانی به نام Onychiurus arcticus در قطب شمال وجود دارد که می تواند با سرمای بسیار سخت قطب شمال کنار بیاید. این حیوان وقتی هوا به شدت سرد می شود تمام آب بدنش را از دست می دهد و به شکل کاملا خشک و چروک منتظر هوای بهتری می ماند. وقتی تنها مقدار کمی آب به این موجود برسد،‌ این حیوان کوچک دیگر بار به زندگی باز می گردد.

راز ناشناخته از قطب شمال, روبرت پیری

معدن آهن آسمانی

یکی از سه شهاب سنگ بزرگ موجود بر روی کره زمین در این منطقه وجود دارد. این شهاب سنگ در گرونلند در قطب شمال قرار دارد و 91 درصد از آن را آهن تشکیل داده و مردم بومی قطب شمال از آهن موجود در آن برای ساختن نیزه و چاقو استفاده می کنند.



           
دو شنبه 15 آبان 1391برچسب:, :: 14:24
ایلار

در شرایطی که تاکنون فقط پای چند روبات و 12 فضانورد آن‌هم در چهل سال پیش به ماه رسیده، با تعدادی از عجیب‌ترین، غیرمنطقی‌ترین و گاه احمقانه‌ترین ایده‌هایی آشنا شوید که برای ارسال یا ساختن در ماه پیشنهاد شده است.

مجید جویا: اگر به شما بگویند طرحی برای ساخت یک ابرکامپیوتر بر روی ماه مطرح شده است، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که غیر از یک نویسنده رمان‌های علمی تخیلی چه کس دیگری می‌تواند چنین چیزی را مطرح کند. اما به گزارش وایرد، این ایده واقعی است و چنین ابررایانه‌ای که آن را ابرکامپیوتر قمری می‌نامیم، می‌توانست از پس کارهای مهمی مثل پردازش داده‌های علمی فضایی و کمک به کاهش مشکلات پهنای باند برای شبکه ارتباطات فضایی برآید. به رغم این که موانع بسیاری بر سر راه‌اندازی چنین پروژه‌ای وجود دارند، این عجیب‌ترین چیزی نیست برای ساخت بر روی ماه پیشنهاد شده است.
تاکنون افراد بسیاری به این فکر کرده‌اند که، «آیا جالب نمی‌شد اگر این کار را روی ماه انجام می‌دادیم؟». اینجا ما تعدادی از عجیب‌ترین ، غیرمنطقی‌ترین و حتی احمقانه‌ترین ایده‌هایی را که افراد برای ماه پیشنهاد کرده‌اند،جمع کرده‌ایم.

فناوری , فضانورد  , اخبار علمی و آموزشی

مسابقات ناسکار
ایده ابرکامپیوتر قمری اولین مورد پیشنهادی نیست. یک شرکت به نام Space Systems Loral در سال 2004/1383 ایده یک مرکز پشتیبان فضایی به نام Lunar Data Cache را مطرح کرد. لورال حتی چند راه خلاقانه برای حمایت مالی از پروژه خود داشت که عمدتا بر نمایش متمرکز شده بودند: مسابقات ناسکار روباتی، مسابقات حمل سنگ روباتی، و کشتی روبات‌ها.

فناوری , فضانورد  , اخبار علمی و آموزشی

یک انفجار اتمی
پس از موفقیت‌های اولیه اتحاد جماهیر شوروی در مسابقه فضایی، ایالات متحده می‌خواست به دستاوردی دراماتیک دست پیدا کند تا به همه نشان دهد که قدرت اول مسابقه فضایی کدام کشور است. نیروی هوایی ایالات متحده یک پروژه فوق محرمانه به نام A119 را توسعه داد که هدف آن انفجار یک بمب اتمی بر روی سطح ماه بود.
این پروژه که کاملا دیوانه‌وار به نظر می‌رسید، چندین سال به پیش رفت، و حتی کارل ساگان هم در سال‌های جوانی خود به بررسی اثرات یک انفجار اتمی در جاذبه کم پرداخت. بعده مشخص شد که شوروی هم در مرحله‌ای به انجام این کار برای نشان دادن قدرت خود فکر کرده بود، هرچند این نقشه‌ها هیچ گاه به مرحله عمل در نیامدند. در نهایت، پیمان‌های بین‌المللی استفاده از سلاح‌های اتمی را در فضا ممنوع ساختند و ایالات متحده به ایده کم‌خطرتر فرود آوردن فضانوردان بر روی ماه و سالم بازگرداندن آنها به خانه روی آورد.

فناوری , فضانورد  , اخبار علمی و آموزشی

یک پایگاه فضایی
پایگاه‌های فضایی بر روی ماه، محور عمده داستان‌های علمی تخیلی و برنامه‌های همیشه محبوب ناسا هستند. ولی نظامیان هم در زمان‌هایی بر ماه چشم دوخته بودند، شاید برای دست یابی به ارتفاعات خیلی بالاتر در مقابل دشمن. در اواخر دهه 1950/1330 و دهه 1960/1340، هم نیروی هوایی و هم ارتش ایالات متحده طرح‌هایی برای یک پایگاه دائمی بر روی ماه داشتند، که به ترتیب Lunex Project و Project Horizon نام داشتند.
این پایگاه‌ها می‌توانستند نظارت دائم بر زمین داشته باشند و به عنوان یک ایستگاه رله مخابراتی عمل کنند. البته، ارتش می‌توانست برای انجام این کار به راحتی از ماهواره‌ها استفاده کند، آن هم با هزینه‌ای به مراتب کمتر از این پروژه‌های چندین میلیارد دلاری.

فناوری , فضانورد  , اخبار علمی و آموزشی

یک تابلوی تبلیغاتی خیلی بزرگ
به رغم کمپین مشهور Rolling Rock که ادعا می‌کرد می‌خواهد لوگوی اسب سبز خود را بر روی ماه بیندازد، این کار چیزی بیش از یک تبلیغ بازاریابی ویروسی نبود. ولی این به این معنی نیست که تبلیغ بر روی ماه نمی‌تواند به واقعیت بپیوندد. به تازگی کوکاکولا و پپسی (!) به استفاده از فناوری پیشرفته لیزر برای اطمینان از این که قبایل دور افتاده آمازون هم بتوانند لوگوی آن را با نگاه به ماه ببینند، فکر کرده است.

فناوری , فضانورد  , اخبار علمی و آموزشی

یک آسانسور
وقتی می‌توانید به سادگی با استفاده از یک آسانسور قدم بر روی ماه بگذارید، چرا باید یک عملیات فرود خطرناک را تجربه کنید؟ چندین طرح برای ساخت یک آسانسور که یک طرف آن روی ماه پیچ شده، وجود داشته‌اند، که تازه‌ترین آنها از شرکتی به نام لیفت‌پورت است. چنین ساختاری می‌تواند امکان جابجایی ساده مردم و مواد از سطح ماه به فضا را فراهم کند.
پیشنهادهای مشابهی برای ساخت یک آسانسور فضایی زمینی نیاز به مواد فوق‌پیشرفته بسیار سبک و فوق‌العاده قوی دارد، در حالی که آسانسور قمری را می‌توان با موادی که هم اکنون هم وجود دارند ساخت. ولی مانند اکثر پروژه‌های عظیم ماه، این هم احتمالا چندین میلیارد دلار خرج خواهد داشت (هر چند یک کمپین به دنبال حمایت مالی از یک تحقیق در مورد امکان پذیر بودن انجام این کار با فقط 3 میلیون دلار است) و برای سنگ‌ها مفید خواهد بود، اما برای انسان‌ها خیر، چرا که آنها ممکن است در جریان یک سفر آسانسوری چند هفته‌ای، در معرض تشعشعات زیادی قرار بگیرند.

فناوری , فضانورد  , اخبار علمی و آموزشی

ایستگاه فضایی در میانه ناکجا آباد
اسناد تازه منتشر شده ناسا نشان می‌دهد که برخی از مدیران ارشد سازمان توانسته‌اند باری برای حمل با راکت غول‌آسای جدید خود پیدا کنند: یک ایستگاه فضایی به نقطه لاگرانژی ماه. این دروازه  L2 زمین- ماه نیاز به کمترین میزان سوخت برای ثابت ماندن دارد چرا که جاذبه زمین و ماه همدیگر را در این نقطه از فضا شرایط پایداری را ایجاد می‌‍کنند.
ناسا پیشنهاد کرده که این ایستگاه در 443هزار کیلومتری زمین و به عنوان یک ایستگاه تقویت کننده ساخته شود که بتواند ماموریت‌های اتی به ماه و مریخ را ممکن سازد. این که چگونه در این نقطه مانع از رسیدن تشعشعات فضایی به خدمه شد، و در صورت بروز مشکلی آنها را نجات داد، هنوز مشخص نشده است.این ایده هم اکنون نیز توسط تعدادی از اعضای جامعه سفرهای فضایی مورد حمله واقع شده است. بدون حضور تثبیت شده در ماه و هر جای دیگری در فضا، این پروژه چندان به کار نخواهد آمد.

فناوری , فضانورد  , اخبار علمی و آموزشی

یک معدن
مدت‌ها بود که عشاق فضا حدس می‌زدند که ماه حاوی ذخایر عظیمی از منابع مورد نیاز بر روی زمین باشد. از مواد معدنی، فلزات و هلیوم 3 (که می‌توان ان را در راکتورهای همجوشی به کار برد) عمدتا به عنوان اهداف احتمالی معدن کاوی بر روی ماه نام برده می‌شود.
به رغم این که این رویاها برای خیلی‌ها فریبنده‌اند، هچ دلیل واقعا قانع کننده‌ای برای خراش انداختن بر چهره ماه وجود ندارد. به جز یونوبتانیوم، هیچ ماده‌ای وجود ندارد که آوردن آن از ماه به زمین صرفه اقتصادی داشته باشد. و در حالی که کاهش منابع یک مشکل است، ما می‌توانیم به جای این که به دنبال منابع بیشتری باشیم، از منابع محدود خود استفاده بهتری کنیم. و برای هلیوم 3 هم وقتی یک نیروگاه همجوشی ساختیم که واقعا کار کند، آنگاه می‌توان بحث کرد.

فناوری , فضانورد  , اخبار علمی و آموزشی

ایالت 51:
در جریان رقابت‌های مقدماتی انتخاباتی جمهوریخواهان در انتخابات پیش رو، نیوت گینگریچ که از کاندیداها بود، فواره‌ای از ایده‌های عجیب و غریب در مورد ماه مطرح کرد. گینگریچ یکی از افراطی‌ترین عشاق فضا است و درجریان یک سخنرانی در فلوریدا، قول داد که تا سال 2020/1399 ایالات متحده یک پایگاه بر روی ماه راه اندازی کند. وی همچنین ادعا کرد که هنگامی که تعداد سکنه این ایستگاه به حد کافی رسید، می‌تواند تحت قوانین مرز نشینان که در جریان انضمام مناطق غربی امریکا به ایالات متحده تدوین شدند تبدیل به یک ایالت مجزا شود.!



           
دو شنبه 15 آبان 1391برچسب:, :: 14:22
ایلار

محققان ژاپني دستگاهي ابداع كرده‌اند كه مي‌تواند انگشتان فرد را كنترل و هك كند.

دستگاه «PossessedHand(دست در اختيار)» كه توسط مهندسان دانشگاه توكيو ساخته شده، با بند به ساعد دست بسته شده و به اعمال جریانهای الکتریکی براي هدايت حركت مفاصل انگشتان مي‌پردازد.

كل اين دستگاه شامل يك ريزكنترلگر و يك جفت نوار ساعد بوده كه روي هم از 28 پد برخوردارند. هر كدام از اين پدها بر روي يك حس خاص عضلات تخصص دارد.

يكي از كاربردهاي اين دستگاه در حوزه موسيقي است. براي مثال مي‌توان براحتي اين دستگاه را براي آموزش يك ابزار خاص موسيقايي برنامه‌ريزي كرد.

كاربريهاي بسيار خوب ديگري براي اين فناوري وجود داشته كه از جمله مي‌توان به بازيهاي رايانه‌اي و بيماران داراي اختلالات عصبي براي كنترل عضلات دست اشاره كرد.

اين فناوري قرار است در نشست سيگراف در لس‌آنجلس ارائه شود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب



           
دو شنبه 15 آبان 1391برچسب:, :: 13:55
ایلار

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

امید آتی پزشکان در روند مقابله با ایدز

متخصصان علوم پزشکی استرالیا در یک آزمایش جدید ادعا کرده‌اند که شیر گاو برای حفاظت از بدن در برابر عفونت ایدز مفید است.

این متخصصان می‌گویند: از شیر گاو می‌توان کرم‌هایی با قیمت‌های مناسب تولید کرد که از انسان در برابر بیماری ایدز مراقبت کنند.

دکتر ماریت کرامسکای سرپرست این مطالعه در دانشگاه ملبورن با انجام یک مجموعه آزمایشات جدید متوجه شد: وقتی گاوهای حامله با یک پروتئین اچ آی وی واکسینه شوند، اولین شیری که پس از وضع حمل از گاو مادر تولید می‌شود و Colostrum نام دارد حاوی مقادیر زیادی از آنتی‌بادی‌هایی است که از گوساله تازه متولد شده در برابر ویروس ایدز حفاظت می‌کنند.

به نوشته روزنامه هرالدسان، دکتر ماریت و دستیارانش بر اساس این یافته ایده جدیدی شامل تولید نوعی کرم ضد ایدز از شیر گاو ارائه کرده‌اند که معتقدند با این شیوه می‌توان از انتقال ایدز به زنان به میزان چشمگیری جلوگیری کرد.

متخصصان استرالیایی در مرحله بعدی مطالعات خود به آزمایش و بررسی دقیق میزان کارآیی و ایمنی این روش جدید مقابله با ایدز خواهند پرداخت.



           
دو شنبه 15 آبان 1391برچسب:, :: 13:50
ایلار

اسرار بدن انسان از مدتها پيش دانشمندان را به خود جذب كرده است؛ از اين رو رقابت جهاني دنياي كوچك «نيكون» هر ساله به دنبال نمايش زيبايي‌ها و پيچيدگي حيات از طريق نور ميكروسكوپ به برترين عكاس ميكروسكوپي كه مشاركت علمي مهمي با علوم حياتي،‌ تحقيقات زيستي و علم مواد داشته باشد، جايزه مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، در اين مجموعه مي‌توان تصاوير اعجاب‌انگيزي از بدن انسان و همچنين از تحقيقات متمركز بر بهبود سلامت انسانها را مشاهده كرد كه در رقابت بزرگ تصاوير ميكروسكوپي جهان كوچك به نمايش درآمدند.

ليپوزوم‌هاي غول‌پيكر (دكتر جورج برناردينو دلاسرنا / دانمارك)



اين ساختارهاي مصنوعي آماده‌شده را مي‌توان با دارو پر كرده و براي درمان سرطان و ساير بيماريها استفاده كرد.




بافت گوش رويان (دكتر ويديا مونامالي/ دانشگاه واشنگتن)




بخش حلزوني گوش، بخش شنيداري گوش داخلي بوده و براي درك بهتر فقدان شنوايي يك اصل كليدي است.


 اعصاب موش (گابريل لونا/ موسسه تحقيقات عصب‌شناسي دانشگاه سانتاباربارا)



از اين اعصاب براي بررسي تعاملاي مغزي با چشم انسان استفاده مي‌شود.


- ماست‌سل‌ها (دونالد پاتل/ موسسه تحقيقات چشم اپلپنز)



اين سلول‌ها در انواع گوناگون بافتها يافت شده و براي نقش داشتن در حساسيت‌ها، ترميم زخمها و دفاع، مشهور هستند. اين سلولها كه از الياف كلاژن استخراج مي‌شوند، براي مطالعه ورم ملتحمه چشم استفاده مي‌شد.


- سلول‌هاي كشت شده در آزمايشگاه (دكتر كريستوفر گوئئرين/ موسسه زيست‌فناوري فلاندرز)



اين سلولها بر روي چارچوبهاي پليمر زيستي براي پژوهش در مورد درمانهاي جايگزين مشترک پرورش مي‌يابند.

سلول‌هاي سرطاني (توماس ديرينك/ مركز ملي تحقيقات ميكروسكوپي و تصويربرداري)



سلول‌هاي «هلا» به نوعي از سلولهاي ناميرا گفته مي‌شود كه در تحقيقات سرطان مورد استفاده هستند.

- سرطان پستان (دكتر جوناتاس بوسادور دو آمارال- دكتر گلوسيا ماريا ماچادو سانتلي/ دانشگاه سائوپائولو)



بافت كشت شده سلول‌هاي سرطان پستان براي استفاده در تحقيقات به كار مي‌رود.

- روده موش (دكتر پل آپلتون/ دانشگاه دوندي)



سلول‌هاي بنيادي استخراج شده از روده كوچك يك موش كه براي تحقيقات در مورد سرطان روده بزرگ و مقعد مورد استفاده قرار گرفته است.



           
دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, :: 11:58
ایلار

محققان به منظور معرفی هزاران باكتریی كه در بدن انسان‌ها زندگی می‌كنند تصاویری از این موجودات را در بدن انسان‌ها شبیه‌سازی كرده‌اند. 


مدل‌سازی رایانه‌ای از باكتری E-coli


مدل‌سازی رایانه‌ای از باكتری‌های Coccus


مدل‌سازی رایانه‌ای از هلیكوباكتر پیلوری كه در شكم انسان زندگی می‌كنند


مدل‌سازی رایانه‌ای از باكتری‌های موجود بر روی پوست انسان



           
دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, :: 11:44
ایلار

در تحقيقات يك محقق ايراني تركيبات مهاركننده مقاومت دارويي در سرطان كشف شد.


احمدرضا مهدي‌پور، محقق ايراني در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: مقاومت دارويي در سرطان يكي از عوامل شكست در درمان سرطان محسوب مي‌شود كه سرطان بهبود پيدا نمي‌كند.
وي افزود: بنابر اين بايد اين مقاومت دارويي به نحوي در بيماران سرطاني مهار شود. به همين منظور يكي از راه‌كارهاي مهار اين مقاومت دارويي، توليد يك سري داروهاي جديد است كه اين مقاومت را از بين ببرند تا داروهاي سرطاني بتوانند اثر خود را پيدا كنند.
مهدي‌پور تصريح كرد: كاري كه ما انجام داديم سنتز 16 تركيب بود كه 2 تركيب از آنها مهار مقاومت دارويي را نشان مي‌دادند.
وي گفت: از بين اين تركيباتي كه ساختيم اين دو تركيب واقعا اثر مقاومت دارويي در سرطان را از بين مي‌بردند و داروهاي ضد سرطان مي‌توانستند اثر خود را بر روي سلول‌هاي سرطاني داشته باشند.
اين محقق افزود: سنتز اين تركيبات هنوز در مرحله آزمايشگاهي توليد شده‌اند و به توليد انبوه نرسيده‌ است.



           
دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, :: 11:42
ایلار

رئيس پايگاه اصفهان پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي:
«تامينا» كپي دوم گاو شبيه‌سازي شده ايراني است

خبرگزاري فارس: رئيس پايگاه اصفهان پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي گفت: دومين گوساله شبيه‌سازي شده به نام «تامينا» صبح امروز سوم مرداد در مجتمع دامپروري فكا وابسته به سازمان تأمين اجتماعي در استان اصفهان، متولد شد.


به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا» به نقل از اداره‌كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان تأمين اجتماعي، محمد‌حسين نصر اصفهاني افزود: تولد اين موجود به فاصله دو هفته از توليد «بنيانا»، نخستين گوساله شبيه سازي شده كشور محقق شد.
وي اضافه كرد: پژوهشكده رويان زنجيره تحقيقات جنين شناسي در زمينه شبيه‌سازي را كامل كرده و كشور ايران را در رتبه معدود كشورهاي صاحب‌ توانمندي شبيه‌سازي در اقسام مختلف پستانداران مزرعه‌اي قرار داده است.
نصر، هدف اصلي از انجام اين سلسله تحقيقات دامنه دار جنين‌شناسي و شبيه‌سازي را حصول تصميم‌ نهايي در زمينه انتخاب بهترين گونه پستاندار مزرعه‌اي جهت توليد حيوان تراريخت با توان توليد داروهاي نو تركيب در شير دانست و گفت: محققان مركز پژوهشكده رويان در طي يك دوره 4 ساله و با بررسي‌هاي مستمر و موفق شبيه‌سازي در كشور، گونه بز را به عنوان پستاندار منتخب جهت دسترسي به هدف بنيادين توليد حيوان تراريخت انتخاب كرده‌اند؛ اين در حالي است كه كشورهاي صاحب‌نام دنيا، بنا به مقتضيات هر كدام گونه خاصي از حيوانات را جت توليد حيوان تراريخت انتخاب كرده‌اند.
وي خاطرنشان كرد: توليد ارزان قيمت و بهينه داروهاي پروتئيني گران قيمت و كمياب از طريق تكنولوژي شبيه‌سازي و مهندسي ژنتيك، امروزه مهم‌ترين رهيافت توليد اين داروها و راه‌حل كليدي قطع وابستگي و نياز كشور به واردات داروهاي خاص است.
همچنين جمشيد جليل‌نژاد مديرعامل مجتمع دامپروري فكا در خصوص تولد دومين گوساله شبيه‌سازي شده در اين مجتمع يادآور شد: هر دو گوساله بنيانا و تامينا از سلول‌هاي بدن يك راس گوساله نر ممتاز در شركت دامپروري فكا متعلق به سازمان تأمين اجتماعي شبيه‌سازي شده است



           
دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, :: 11:32
ایلار

http://isdle.ir/news/thumbnail.php?file=bamboo_forest_3_428749550.jpg&size=article_large
روزی تصميم گرفتم كه ديگر همه چيز را رها كنم. شغلم ‏را، دوستانم را، زندگي ام را!

به جنگلی رفتم تا برای آخرين بار با خدا ‏صحبت كنم. به خدا گفتم: آيا می‏ توانی دليلی برای ادامه زندگی برايم بياوری؟
و جواب ‏او مرا شگفت زده كرد.

او گفت : آيا درخت سرخس و بامبو را می بينی؟
پاسخ دادم : بلی.

فرمود: ‏هنگامی كه درخت بامبو و سرخس راآفريدم، به خوبی ازآنها مراقبت نمودم. به آنها نور ‏و غذای كافی دادم. دير زمانی نپاييد كه سرخس سر از خاك برآورد و تمام زمين را فرا ‏گرفت اما از بامبو خبری نبود. من از او قطع اميد نكردم.

در دومين سال سرخسها بيشتر ‏رشد كردند و زيبايی خيره كننده ای به زمين بخشيدند اما همچنان از بامبوها خبری نبود. ‏من بامبوها را رها نكردم. در سالهای سوم و چهارم نيز بامبوها رشد نكردند. اما من ‏باز از آنها قطع اميد نكردم.

در سال پنجم جوانه كوچكی از بامبو نمايان شد. در ‏مقايسه با سرخس كوچك و كوتاه بود اما با گذشت 6 ماه ارتفاع آن به بيش از 100 فوت ‏رسيد. 5 سال طول كشيده بود تا ريشه ‏های بامبو به اندازه كافی قوی شوند..

ريشه هايی ‏كه بامبو را قوی می‏ ساختند و آنچه را برای زندگی به آن نياز داشت را فراهم می ‏كرد.
‏خداوند در ادامه فرمود: آيا می‏ دانی در تمامی اين سالها كه تو درگير مبارزه با ‏سختيها و مشكلات بودی در حقيقت ريشه هايت را مستحكم می ‏ساختی. من در تمامی اين مدت ‏تو را رها نكردم همانگونه كه بامبوها را رها نكردم.


‏هرگز خودت را با ديگران ‏مقايسه نكن. بامبو و سرخس دو گياه متفاوتند اما هر دو به زيبايی جنگل كمك می كنن. ‏زمان تو نيز فرا خواهد رسيد تو نيز رشد می ‏ كنی و قد می كشی!

‏از او پرسيدم : من ‏چقدر قد مي‏ كشم.
‏در پاسخ از من پرسيد: بامبو چقدر رشد می كند؟
جواب دادم: هر ‏چقدر كه بتواند.
 
‏گفت: تو نيز بايد رشد كنی و قد بكشی، هر اندازه كه ‏بتوانی
 



           
شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 19:17
ایلار


از کارتون توی یک اداره مدرن راضی نیستین؟

[تصویر:  p2x88ul6gkgcde934lkf.jpg]
[/font]
[font=Tahoma]پس این چی؟
[تصویر:  u0hhepcat6bhw8jr037x.jpeg]
هنوز هم از گرسنگی می نالید؟
[تصویر:  itrm6iw61zsql5dbcx5z.jpeg]
پس این چی...؟؟؟؟؟؟؟؟
[تصویر:  ky8q4g0cp72g184cc3g.jpeg]
از خواب توی تخت خواب سفت تون خسته شدین....؟؟؟؟؟
[تصویر:
hzzqkyeh2thx3o1xm3nd.jpeg]
پس این چی....؟؟؟؟؟
[تصویر:  02y5gdya14ko73skdhd.jpg]
از پیاده روی های روزانه تون خسته شدین....؟؟؟؟؟؟
[تصویر:  6ch0zqavml3e18h70fia.jpeg]
پس این چی....؟؟؟؟؟؟
[تصویر:  34ugd41a73iev3thkk.jpeg]
هنوز قدر محبت و مراقبت های والدینتون رو نمیدونین.....؟
[تصویر:  2k676uzqciffrqrm9vfk.jpg]
پس این چی....؟؟؟؟؟؟
[تصویر:
9zvulw1s7543j95n2w0q.jpeg]
راحتی و آسایش باعث میشه وقت مطالعه خوابتون ببره.....؟
[تصویر:  ke918q2wccuua057hzix.jpeg]
پس این چی....؟؟؟؟؟؟
[تصویر:  vzj8sq5aesyyn0h9q67.jpg]
آیا آرامش و لذت یک حمام گرم رو دارین و باز هم از زندگی مینالین.....؟؟؟؟
[تصویر:  p9nefvxuam7p9sh7jeb0.jpeg]
پس اینا چی.....؟؟؟؟؟؟
[تصویر:  fxxrvbmk2a5ublwxsm86.jpeg]
هنوز هم از اینکه دستاتون وقتی ظرفای خودتون رو میشورین آسیب ببینه نگران هستین...؟؟؟؟
[تصویر:  o3yxjdlckwrj8nqh7k6.jpeg]
پس دستای کوچیک این چی....؟؟؟؟؟؟
[تصویر:  3lr20ci49qtycpialp.jpeg]
Louis Vuitton کافی نیست؟ مارک های جدید تر میخواین؟
[تصویر:  6r1zsctw9xp3bh9e2m0.jpg]
پس این چی.....؟؟؟؟؟؟
[تصویر:  zz69k1d1bg7i313jcmke.jpg]
از بازی های تکراری خسته شدین......؟؟؟؟؟؟
[تصویر:  cg59satdir2alfsuv1zs.jpeg]
پس این چی....؟؟؟؟؟؟
[تصویر:  18r3c0stgnguv850r0v.jpeg]
و ... کار دیگه ای برای انجام دادن ندارین؟؟؟!!!!
[تصویر:  gp77v0jlf06j6vu39ej.jpeg]
پس اینا چی.....؟؟؟؟؟؟؟؟
[تصویر:  zt8fwoh26is5fnk7n73a.png]
Always remember this:
همیشه به یاد داشته باش:
وقتی از وضعیت زندگیت شکایت میکنی،مردمانی هستن که برای داشتن زندگی مثل زندگی تو و بودن به جای تو هرکاری حاضرن بکنن....
همچنین وقتی از وضع غذات شکایت میکنی، انسان هایی هستن که از نداشتن تکه نانی میمیرند....
پس....
از آنچه هستی شادمان باش....
و به خاطر آنچه داری شکرگذار.....



           
شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 19:14
ایلار

شاید یکی از جالب ترین رفتارها در دنیای جانوران قابلیت تغییر رنگ خزندگان باشد که آنها را زا بقیه موجودات متمایز کرده و جایگاه ویژه ای نیز به آنها نزد انسان ها بخشیده است.درست است که آفتاب پرست ها در بین جانوران به دلیل قدرت تغییر رنگ از شهرت خاصی برخوردارند اما بد نیست بدانید که این توانایی در بسیاری از خزندگان شگفت انگیز مناطق حاره یا تروپیکال وجود دارد که البته کارشناسان می گویند:"استتار تنها نیمی از خصوصیات استثنایی خزندگان مناطق حاره است؛آنها موجودات بسیار توانمندی هستند."

کریستوفر راکسورتی عضو موزه تاریخ طبیعی نیویورک درباره تغییر رنگ در جانوران می گوید:"رنگ آمیزی در حیوانات در واقع نوعی برقراری ارتباط و ارسال پیام است."راکسورتی، کاشف یکی از بزرگترین گونه های آفتاب پرست هاست.البته او گونه های جدید زیادی را تاکنون به ثبت رسانده است.او در حال حاضر سخت مشغول حفاظت از زیستگاه آفتاب پرست ها در ماداگاسکار است.حتی بخشی ار تحقیقات راکسورتی اختصاصا بر روی ارتباط خزندگان با یکدیگر از روی رنگشان بوده است.در طی این تحقیقات او فهمیده است که تغییر رنگ در خزندگان ،اغلب برای حفظ قلمرو و جفت یابی به کار می رود.مثلا نرها با تغییر رنگ و درخشان کردن بدنشان س توجه ماده ها دارند.او می گوید:" ماده ها وقتی خالهای قرمزشان را تاریک و روشن می کنند منظورشان مخالفت با نرها و یا حتی اعلام عدم آمادگی برای جفت گیری است، و در صورتی که نر به این مسئله توجه نکند ممکن است درگیریهایی سختی بین انها به وقوع بپیوندد."

در واقع توانایی غیر معمول آفتاب پرست ها در تغییر رنگشان به انها این امکان را داده که بسیار مورد توجه واقع شوند و آدم ها که معمولا در پی چیزهای غیرعادی هستند مکانیزم تغییر رنگبر طبق یافته های اندرسون،قدرت تغییر طرفدار پر و پا قرصشان باشند.

کریس اندرسن یکی از دانشجویان فارغ التحصیل از کالج که تحقیقات زیادی بر روی آفتاب پرست ها انجام داده می گوید:"آفتاب پرست ها انصافا سلطان های استتار هستند.اما بر خلاف تصور مردم تغییر رنگ آنها به دلیل قرار گرفتن در محیطی با رنگ دیگر و تنها هدفشان استتار با طبیعت اطرافشان نیست،بلکه تغییر رنگ در افتاب پرست ها در واقع یک واکنش عصبی و نشانه وارد شدن استرس به انهاست."

مکانیزم تغییررنگ

بر طبق یافته های اندرسون؛ قدرت تغییر رنگ آفتاب پرست ها به وسیله سلول های خاصی انجام می شود که به آنها کروماتوفورس می گویند، این سلول ها دقیقا در قسمت زیرین لایه های پوستی آفتاب پرست ها قرار دارند. این سلئل ها خود از بخش های مختلفی با انواع پیگمان ها تشکیل شده اند.اما چرا لایه ها؛ خزندگان دارای سه لایه از کروماتوفرها هستند.لایه تحتانی ملانوفر نام دارد که حاوی پیگمان های سیاه است.فضاهای بین سلولی به این پیگمان ها اجازه حرکت داده و آنها به راه می افتند.این پیگمان ها با اثر بر لایه بالایی باعث تغیی رنگ آن می شوند. این لایه که در واقع همان لایه میانی است گرانوفورس نامیده می شود. این لایه رنگ آبی دارد.لایه بالایی هم به زانتوروفورس معروف است که پیگمان های زرد و قرمز را در بر می گیرد.

اندرسئن معتقد است حرکات محیط اطراف باعث تغییر رنگ در پوست آفتاب پرست ها می شود، او می گوید:"نقطه آغاز این تغییر یک حرکت عصبی است که پیگمان ها را به حرکت درمی آورد.درواقع این اتفاق یک مکانیزم کنترل عصبی است."و البته به این مسئله که قدرت انجام این قبیل اعمال یکی ویژگی است که در طی لیات انتخاب طبیعی انجام می شود کاملا مشکوک است.

آفتاب پرست ها و محیط پیرامون

راکسورتی رفتارشناس موزه تارخ طبعی آمریکا می گوید:"پی بردن به این مسئله که آفتاب پرست ها چطور و چه موقع تغییر رنگ می دهند موضوعی است که محققان از دهه 1960 به نوعی در پی کشف آن هستند.تغییر سریع رنگ خزندگان به شکلی سریع که در زمان برخورد انها با یکدیگر کمتر از 20 ثانیه به وقوع می پیوندد بسیار شگفت انگیز است."او اضافه می کند:"اگرچه این تغییرات نقش بسیار مهمی را در پنهان شدن یا آمیختن آنها با محیط اطرافشان ایفا می کند ولی این اتفاق بیشتر وقت ها به منظور شناسایی دشمن به وقوع می پیوندد."

راکسورتی در یکی از برنامه های رادیویی به نام نبض زمین می گوید:"بهترین زمان برای پیدا کردن آفتاب پرست ها شب هنگام است.چون رنگ آنها در شب می پرد و در نور فلش به راحتی نورانی می شوند."وقتی مجری برنامه از او می پرسد خزندگان چرا در شب بی رنگ می شوند ، او می گوید:"ما مطمئن نیستیم اما به نظر می رسد با بسته بودن چشم آنها ارتباط داشته باشد."

منبع:نشنال جئو گرافیک



           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 19:12
ایلار

 

در این تصویر به طرز جالبی سیستم گردش خون بدن انسان، نمایش داده می‌شود. این عکس نشان می‌دهد که چگونه خون توسط قلب در عروق به جریان درمی‌آید و چگونه تبادل اکسیژن توسط گویچه‌های سرخ انجام می‌شود.

 

این عکس بسیار زیبا به وسیله دونالد بلیس Donald Bliss و سیریام سوبرامانیام  Sriram Subramaniam از انستيتوي ملي سلامت از یک سلول مبتلا به نوعی بدخیمی به نام ملانوما گرفته شده است. این عکس که به طریقه سه بعدی‌ بازسازی شده با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی و شیوه‌ای به نام تراش یونی گرفته شده است.

 

میتوکندری، در یاخته، نوعی دستگاه انتقال انرژی است که موجب می‌شوند انرژی شیمیایی موجود در مواد غذایی با عمل فسفوریلاسیون اکسیداتیو، به صورت پیوندهای پرانرژی تبدیل شود.

حتي باكتري‌هايي كه باعث سرما خوردگي مي‌شوند هم زيبا هستند تصویر بالا واكنش سيستم ايمني بدن را نشان مي‌دهد كه توسط  اليزا هال Eliza Hall و اتسوكو اونو Etsuko Uno طراحي شده است.

 


 



           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 19:8
ایلار

http://new-philosophy.ir/wp-content/uploads/2011/12/Plato_Raphael.jpg

معبود ِ خویش را بشناس و حق ِ او را نگه دار،

و همیشه با آموزش دادن و آموزش گرفتن باش،
و توجه بر طلب ِ علم را مقدم دار.

اهل ِ علم را به کثرت ِ علم امتحان مکن،
بلکه اعتبار ِ حال ِ ایشان به دوری از شر و فساد کن.

و از خدا چیزی مخواه که نفع ِ آن منقطع (مقطعی) بـُوَد،
و یقین داشته باش که ?همه ی? مواهب از حضرت ِ اوست،

و از او نعمت های باقی (نعمتهایی که مثل ِ انرژی پایستگی دارند!)،
و فوایدی که از تو مفارقت(جدایی) نتواند کرد، التماس کن.

همیشه بیدار باش
که شرور را اسباب بسیار است،

و آنچه نشاید کرد (شایسته نیست) به آرزو مخواه،
و بدان که انتقام ِ خدا از بنده،
به سُخـط (خشم ِ بی رحمانه) و عـِتاب (بی حرمتی و سرزنش) نبـُوَد،
بلکه به تقویم (متحول کردن) و تأدیب (ادب کردن از فرط ِ عشق) باشد.

بر تمنای ِ حیات ِ شایسته اقتصار مکن (اکتفا مکن)
تا موتی شایسته با آن مضاف نبـُوَد،
(حیات و مرگ را با هم در نظر بگیر و تا مطمئن نشدی مرگی شایسته خواهی داشت به زندگی ِ آن مرگ اکتفا نکن)
و حیات و موت را شایسته مشمر،
مگر که وسیله ی اکتساب ِ خیر بوده باشد.

و بر آسایش و خواب اقدام مکن،
مگر بعد از آنکه محاسبه ی نفس در سه چیز را
به تقدیم رسانیده باشی،

اول آنکه تأمل کنی تا در آن روز هیچ خطا از تو واقع شده است یا نه،
دوم آنکه تأمل کنی تا هیچ خیر اکتساب کرده ای یا نه،
سوم آنکه هیچ عمل به تقصیر فوت کرده ای (کوتاهی کرده ای در عمل به ندای درونت) یا نه.

و یاد کن که چه بوده ای در اصل،
و چه خواهی شد بعد از مرگ،
و ?هیچکس? را ایذا (رنجور) مکن،
که کارهای عالم در معرض ِ تغیر و زوال است.
و ?بدبخت? آن کس بُوَد که از تذکر ِ عاقبت غافل بُوَد و از زَلـَت (لغزش) باز نـَه ایستد. (این تعریف ِ بسیار علمی و دقیقی از معنای بدبخت است و فوق العاده اهمیت دارد. پس بدبخت کسیست که با وجودیکه به او تذکرات ِ مهمی داده می شود، دست از تکرار ِ چیزی که می داند خطاست بر نمی دارد. جالب این است که کسی که می لغزد می داند که دارد می لغزد.)

سرمایه ی خود را از چیزهایی که از ذات ِ تو خارج بُوَد مساز.

و در فعل ِ خیر با مستحقان، انتظار ِ سؤال مدار(منتظر نه ایست تا رنجوری از تو گدایی کند تا بعدش تو به او کمک کنی)،
بلکه پیش از التماس افتتاح مکن. (قبل از اینکه التماس کند، شروع به کمک کن)

حکیم مشمار کسی را که به لذتی از لذت های عالم شادمان بُوَد و یا از مصیبتی از مصائب ِ عالم جَزَع (ناله) کند و اندوهگین شود،
همیشه یاد ِ مرگ کن و به مردگان اعتبار گیر.
(کسی که به جایزه ای و مدالی تکیه می کند و گرفتنش مغرور و شاد شده است و یا کسی که مدالی را نگرفته و آه می کشد و بر پشت ِ دست می زند را دانا ندانید. به مرگ نگاه کنید که به هیچ مدالی اهمیت نمی دهد.)

خساست ِ مردم را از بسیاری ِ سخن ِ بی فایده ی او،
و از اخباری که کند به چیزی که از آن مسؤول نبُوَد (می گوید این مشکل ِ شماست و مشکل ِ شما به او ربطی نیست)، بشناس. (این نشانه های دقیقی از یک خسیس است.)
و بدان که کسی که در شر ِ غیر از خود اندیشه کند،
(کسی که به فکر ِ ضرر رساندن به دیگریست، مثل ِ دانشجویی که جواب ِ مسأله ای را می داند اما به دانشجوی دیگری که همان را ازو سؤال می کند نمی گوید یا کاسبی که می خواهد کسی را ورشکست کند)
نفس ِ او قبول ِ شر کرده باشد و مذهب ِ او بر شر مشتمل شده. (یعنی چنین کسی خیال می کند که زرنگ است ولی او در واقع ریسک ِ بزرگی کرده و شر را باور کرده است و آنرا در اعماق ِ وجودش راه داده. چنین کسی راهی که در زندگی طی می کند پر از شر خواهد بود زیرا راه ِ زندگی ِ ما پژواک ِ نیات ِ قلبی ِ ماست.)

بارها اندیشه کن،
سپس در قول آر(حرف بزن)،
سپس در فعل آر (عمل کن) که احوال گردان است(این سه مرحله ی تصمیم گیری است و اهمیت ِ زیادی دارد.)،
و دوستدار ِ همه کس باش،
و زودخشم مباش که غضب به عادت ِ تو گردد.

هر که امروز به تو محتاج بُوَد،
اَزالت ِ (برطرف کردن ِ) حاجت ِ او را به فردا میفکن،
که تو چه دانی فردا چه حادث شود.
کسی که به چیزی گرفتار شود را معاونت (یاری) کن،
مگر آن کس را که به عمل ِ بد ِ خود گرفتار باشد.

تا سخن ِ متخاصمان مفهوم ِ تو نگردد،
به حکم ِ ایشان مبادرت منما.
حکیم (دانا، آگاه) به قول ِ تنها مباش، بلکه به قول و عمل باش،
که حکمت ِ قولی در این جهان بماند،
و حکمت ِ عملی بدان جهان رسد و آنجا بماند.

اگر در نیکوکاری رنجی بری، رنج بنماید (پاک شود) و فعل ِ نیک بماند،
و اگر از بدی لذتی یابی، لذت بنماید و فعل ِ بد بماند،
از آن روز یاد کن که تو را آواز دهند و تو از آلت ِ استماع (شنیدن) و نطق (گفتن) محروم باشی،
نه شنوی و نه گویی، و نه یاد توانی کرد.
و یقین دان که متوجه به مکانی خواهی شد که:
آنجا نه دوست را شناسی و نه دشمن را.
پس اینجا کسی را به نقصان منسوب مگردان.
و حقیقت شناس که جایی خواهی رسید (مقامی در جهان هست که می توانی به آن برسی) که خداوندگار و بنده آنجا متساوی باشند
پس اینجا تکبر مکن.

همیشه زاد (توشه) ساخته دار(یعنی جوری زندگی کن که تعداد ِ زیادی کار ِ عقب افتاده برای فردا نداشته باشی. همیشه کارهایت را طبق ِ برنامه ی منظم و به موقع انجام بده و نگذار تل انبار شوند)،
که چه دانی که رحیل (بانگ ِ هجرت به دنیای بعدی) کی خواهد بود،
و بدان که از عطایای خدای بزرگ هیچ چیز بهتر از حکمت(دانایی) نبُوَد،
و ?حکیم? (آدم ِ دانا) کسی بُوَد که فکر و قول و عمل ِ او (همان یه مرحله ی تصمیم گیری و اقدام ِ آن) متساوی و متشابه باشد. (این تعریف دقیقی از حکیم است.)

مکافات کن (تلافی کن) به نیکی و در گذر از بدی،

یاد گیر،
و حفظ کن،
و فهم کن، هر وقتی، کار ِ خویش را،
و اندیشه کن به حال ِ خود،
و از هیچ کاری از کارهای بزرگ ِ این عالم، مترس،
و در هیچ وقت سستی و تأنی (این پا آن پا کردن) نکن،

و از خیرات تجاوز جایز مشمار،
و هیچ خطایی را در اکتساب ِ درستی، سرمایه مساز،(با کارهای بد به سمت ِ انجام ِ کارهای خوب مرو)
و از امر ِ افضل به جهت ِ سروری ِ زایل(موقت)، اعراض مکن،(بخاطر ِ اینکه مدتی قدرت در دستت است سعی نکن کارهای خوب را کنر بگذاری)
که از سروری دائم اعراض کرده باشی.

حکمت (دانایی) دوست دار و سخن ِ حکما بشنو، (پیامبر فرمود: ?از دانایان بپرس، با حکمای دانا رفت و آمد داشته باش و همنشین ِ بزرگان باش. سائل العلما، خالط الحکما و جالس الکبرا?)
و هوای دنیا (پست تر از خودت) از خود دور کن
و از آداب ِ ستوده امتناع مکن،

در به هیچ کار، پیش از وقت ِ آن کار مپیوند،
و چون به کاری مشغول باشی، از روی فهم و بصیرت به آن مشغول باش.

به توانگری، متکبر و معجب مشو،
و از مصائب، شکستگی و خواری به خود راه مده،
با دوست معامله چنان کن که به حاکم محتاج نشوی،
و با دشمن معامله چنان کن که در حکومت ظفر تو را بود.

با هیچ کس سفاهت (بی خردی و شوخی ِ پست) مکن
و تواضع با همه کس به کار دار
و هیچ متواضع را حقیر مشمار.
در آنچه خود را معذور داری، برادر ِ خود را ملامت مکن.

به بطالت شادمان مباش،
و بر بخت اعتماد مکن،
و از فعل ِ نیک پشیمان مشو،
با هیچ کس مزاح (بذله گویی و مسخره گی) مکن
همیشه بر ملامت ِ سیرت ِ عدل (سرزنش ِ راهی که درست است) و استقامت و التزام ِ خیرات (پایداری و مجبور کردن ِ خود در کمک کردن) مواظبت کن،
تا نیکبخت گردی.



           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 18:47
ایلار

http://img.tebyan.net/big/1387/01/853516010116010294541129125652381913255.jpg

یک منبع سرشار از ملاتونین
آیا میخواهید شب بهتر بخوابید؟ هنگام شام به سالاد سبزیجات، سالاد میوه یا سبزیجات پخته به اندازه یک مشت گردو اضاف کنید. یا همراه سیب پخته یا گلابی آبپز شده مقداری گردو بخورید.
ملاتونین هورمونی محصول غده صنوبری است که خواب آور و تنظیم کننده خواب است و همچنین یک آنتی اکسیدانت قوی است که در گردو وجود دارد که باعث می‌شود یک عصرانه کامل برای داشتن یک خواب شبانه راحت باشد. ملاتونین به بهبود خواب برای کسانی که شب کار هستند و افرادی که از کندی واکنش رنج می‌برند کمک می‌کند اما نگهداشتن میزان مناسب این هورمون برای افراد بیش از ۴۰ سال بسیار مهم است چون مقدار ملاتونین تولید شده توسط بدن با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد و این باعث کاهش آنتی اکسیدانت محافظ می‌شود که ممکن است به گسترش رادیکال آزاد مربوط به بیماریهای آینده ارتباط داشته باشد.
مؤلفان چنین استدلال کرده اند که گردو در ضمن کمک به مقاومت استرس اکسیداتیو (آسیب رادیکال آزاد)، به کاهش خطر ابتلا به سرطان و تأخیر یا کاهش شدت بیماریهای قلبی عروقی و بیماریهای عصبی مثل بیماری پارکینسون و آلزایمرنیز کمک می‌کند

گردو به وسیله امگا ۳ از سلامت استخوان محافظت می‌کند.
اسید لینولنیک آلفا، چربی امگا ۳ یافت شده در گردو، با کمک به جلوگیری ازبرداشت شدید استخوان،سلامت استخوان را افزایش می‌دهد.

میزان امگا۳محافظ را با خوردن ۴ دانه گردو در روز بهبود ببخشید.
خوردن ۴ دانه گردو در روز به طور چشمگیری سطحهای خونی اسیدهای چرب امگا ۳ محافظ ،اسید لینولنیک آلفا (ALA )و اسید ایکو ساپنتانوئیک (EPA )در افراد بزرگسال را افزایش داد.http://iranut.com/images/walnut%5B1%5D-nut.jpg
مصرف آجیل و خشکبار خطر چاقی را کاهش میدهد.
با اینکه آجیل و خشکبار برای سلامتی قلب بسیار مفید است، بسیاری از افراد برای جلوگیری از چاقی از مصرف آنها خودداری میکنند. بر اساس تحقیقی که در مجله Obesity (مرض چاقی) منتشر شده است، ترس افراد از چاقی حاصل از مصرف آجیل کاملاً بی‌اساس است. در حقیقت کسانی که در طول هفته حداقل ۲ بار از این مواد استفاده میکنند، کمتر از کسانی که هیچگاه آجیل و خشکبار مصرف نمیکنند دچار اضافه وزن می‌شوند.
نکته کاربردی: نباید اجازه داد ترس از افزایش وزن، لذت میل کردن آجیل و بسیاری از خواص مفید آن را از ما بگیرد!
* از کره مواد آجیلی در صبحانه استفاده کنید.
* ساندویچ‌های ژله‌ای و کره بادام زمینی دوران کودکی را به خاطر بیاورید. دوباره از این مواد غذایی استفاده کنید.
* یک تکه کرفس را با آجیل پر کنید و به عنوان میان وعده ی بعدازظهر از آن استفاده کنید.
* از آجیل در گندمک صبحانه، سالاد ناهار یا در بین سبزیهای پخته‌ی شام استفاده کنید.
* یا اینکه یک مشت آجیل نمکین را به تنهایی به عنوان یک خوراک مختصر میل کنید.

مغز گردو سرشار از مواد مفید است.
مغز گردو منبعی عالی ازفلز منگنز و حاوی مقادیر زیادی مس است. این دو فلز سازنده بخشی از آنزیم‌هایی هستند که در عمل اکسیداسیون بدن نقش دارند. برای مثال آنزیم superoxide dismutase که مواد رادیکال آزاد شده در سیتوپلاسم سلول و میتوکندری (بخشی از سلول که تولید انرژی میکند) را خنثی میکند، نیاز به مس و منگنز دارد.
مغز گردو حاوی نوعی ترکیب آنتی اکسیدان به نام ellagic acid است که فعالیت‌های متابولیکی که منجر به سرطان خواهند شد را متوقف میکند. این ماده نه تنها از آسیب دیدن سلول‌ها در معرض مواد رادیکال آزاد جلوگیری میکند، بلکه به خنثی شدن موادی که میتوانند منجر به ایجاد سرطان شوند کمک کرده و مانع تکثیر سلول‌های سرطانی میشود.



           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 18:37
ایلار

بزرگ ترین و پیر ترین درختان جهان بسیار باشکوه هستند چرا که شاهد ظهور و سقوط تمدن های متعددی بوده اند. مثلاً ژنرال شرمن، بزرگترین درخت تک ریشه ای که تا به حال شناخته شده و یا تجیکو با ۹۵۵۰ سال قدمت که قدیمی ترین درخت کلونال است. جولیان هایت می گوید “درختان باستانی پیوند زنده ی ما انسان ها با گذشته هستند و در جریان تغییرات همیشگی، شکل خود را حفظ می کنند. این داستان درختان است اما به نوعی قصه ی ما انسانها نیز هست. هر درخت شکل و شخصیتی مخصوص به خود دارد که در طول زندگی اش آن را حفظ می کند.”

با این مقدمه بیایید در مورد جالب ترین درختان جهان بیشتر بدانیم؛ این لیست تنها به کهن ترین ترین درختان نمی پردازد بلکه آنهایی که دارای شکل یا حالت منحصر به فردی هستند را نیز مورد توجه قرار می دهد.

درخت بلوط فرشته

این درخت ۱۵۰۰ ساله در  جزیره ی جونز و در ایالت کارولینای جنوبی در آمریکا قرار دارد. شاخه های این درخت بلند بر مساحتی حدود ۵ کیلومتر مربع سایه می افکنند. گفته می شود که این درخت یکی از قدیمی ترین ارگانیسم های زنده در شرق رودخانه ی می سی سی پی است. اندازه ی محیط تنه ی درخت بلوط فرشته ۸ متراست و هر یک از شاخه های آن تا ۳۰ متر کشیده شده اند. این درخت بلایای طبیعی بسیاری را از سر گذرانده است که از آن جمله می توان به زلزله ای در سال ۱۸۸۶، سیل های بیشمار و طوفان هایی مثل طوفان هوگو در سال ۱۹۸۹ اشاره کرد.

الیا بوی بون، درخت زیتون وووِز

آیا باور دارید که کهن ترین درخت زیتون جهان هنوز هم هرسال زیتون های خوش مزه به بار آورد؟ دانشمندانِ دانشگاه کرت، عمر این درخت را بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ سال تخمین زده اند؛ محیط تنه ی این درخت بیش از ۴,۵ متر است. این درخت در روستای آنو وووز در کرت قرار دارد و سالانه حدود ۲۰ هزار نفر از آن دیدن می کنند.

درخت خون اژدها

این درخت کمیاب که به نام درخت اژدهای سوکوترا نیز مشهور است در کشور یمن قرار دارد و مشهور ترین گیاه در جزیره ی یمنی سوکوترا است. بر اساس آمار یونسکو ۳۷ درصد از گیاهان، ۹۰ درصد از خزندگان و ۹۵ درصد از حلزون های موجود در این جزیره در هیچ جای جهان وجود ندارند.

درخت اژدها شبیه به یک چتر است و به این دلیل به نام خون اژدها مشهور است که یک مایع سرخ رنگ از خود ترشح می کند. ساکنان محلی هنوز هم از این مایع به عنوان یک ماده ی شفا بخش در تولیدات آرایشی و یا به عنوان رنگ در تزئین سفال استفاده می کنند.

درخت توله

ارتفاع این درخت توله ی بزرگ بیش از ۳۵ متر است و در شهر اوخاکا در مکزیک قرار دارد. هر یک از شاخه های این درخت می توانند یک درخت مستقل باشند. محیط تنه ی این درخت ۳۶ متر است؛ این درخت به قدری بزرگ است که در ابتدا دانشمندان تصور می کردند چندین درخت به هم چسبیده و باعث بوجود آمدن آن شده اند اما آزمایش هایی که بر روی DNA آن انجام شد خلاف این نظریه را ثابت کرد.

درخت بائوباب قوری

هر ۸ گونه ی درخت بائوباب منحصربه فرد و جالب هستند. درخت بائوباب آفریقایی بومی سرزمین آفریقا است اما درآسیا و شبه جزیره ی عربستان هم یافت می شود. ۶ گونه از این درخت بومی منطقه ی ماداگاسکار هستند و یک گونه ی دیگر هم در استرالیا یافت می شود.

موضوع جالب در مورد این گونه ی خاص از درختان این است که آنها شبیه بطری و گاهی شبیه به قوری هستند؛ این گونه ی خاص در ایفاتی در ماداگاسکار است. درختی که در عکس مشاهده می کنید ۱۲۰۰ سال سن دارد. این نوع درخت می تواند تا ۱۲۰ هزار لیتر آب در خود ذخیره کند و از سخت ترین خشکی ها جان سالم به در ببرد.

درختان تا فروم

این درختان که بر روی بقایای یک معبد کامبوجی به نام تا فروم رشد کرده اند بسیار جالب هستند. دو گونه درخت خاص در این معبد رشد کرده اند. برخی از متخصصین معتقدند که درخت بزرگ تر گونه ای به نام سیبا پنتاندرا باشد و گروهی دیگر معتقدند که این درخت یک تیت پاک است، درختان کوچک تر که به درخت اصلی چسبیده اند نوعی درخت انجیر چسبنده هستند. ریشه های غول آسای این درخت سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را به این محل می کشاند.

متو سلاه

درخت کاج بزرگ بیسین بریستلکون، نوعی درخت پر عمر است که در ایالت های یوتاه، نوادا و کالیفرنیا رشد می کند. رشد این درخت بسیار کند است و برگ های سوزنی این درخت تا ۴۰ سال سبز می مانند. این درخت قدیمی ترین درخت غیر کلونالی زنده بر روی زمین است. این درخت در سال ۱۹۵۷ توسط ۲ دانشمند بررسی شد و سن دقیق آن در آن سال ۴۷۸۹ سال بود. از آنجایی که ممکن است به این درخت صدمه وارد شود محل دقیق آن گزارش نشده اما جایی در رشته کوه سفید کالیفرنیا است.

درخت پشم ابریشمی

این درخت زیبا از خانواده ی درختان مالو است. بومی مناطق استوایی و جنگل های حاشیه ای این مناطق در آمریکای جنوبی مثل برزیل و آرژانتین است. ارتفاع این درخت به حدود ۲۵ متر می رسد و در تنه و شاخه های آن برجستگی هایی وجود دارد که اجازه می دهد آب را در زمان خشکسالی ذخیره کند. اندازه ی گل های زیبای قرمز، صورتی یا بنفش این درخت بین ۱۲ تا ۲۴ ساتی متر است. این گل ها تبدیل به میوه های گلابی شکلی می شوند که داخل آنها پر از دانه هایی است که در نوعی پشم بسیار نرم قرار گرفته اند. از این پشم نرم گاهی برای درست کردن کوسن استفاده می شود.

درخت اوکالیپتوس رنگین کمان

این درخت نوعی اوکالیپتوس همیشه سبز است که ارتفاع آن تا ۷۵ متر می رسد. پراکندگی این درخت از مناطقی در اندونزی تا فیلیپین است. چیزی که باعث می شود این درخت بسیار خاص باشد،  نوار های زرد، سبز، صورتی، قرمز، بنفش و نارنجی رنگی است که شاخه ها و تنه ی این درخت را پوشانده است و این رنگ های زیبا کاملاً طبیعی هستند. سطح پوسته ی این نوع درخت بسیار نرم است و در هنگام رشد لایه هایی از آن جدا می شوند. این جریان در زمان های متعدد و در قسمت های متفاوتی از درخت اتفاق می افتد. هرچه از عمر پوسته ی جدید می گذرد رنگ آن از سبز روشن به سبز تیره ی مایل به آبی یا بنفش و بعد صورتی و نارنجی تغییر می کند. و چون این اتفاق در قسمت های متفاوتی از درخت می افتد این حالت به صورت نوارهای رنگی در کنار هم قرار می گیرند که تنه ی این درخت را به یک تابلوی نقاشی تبدیل می کنند.

درخت زندگی

نمونه های بسیاری از درختان کهنسال وجود دارند اما نکته ی بسیار جالبی که در مورد این تک درخت ۴۰۰ ساله وجود دارد این است که توانسته در وسط بیابان و بدون هیچ منبع شناخته شده ای از آب دوام بیاورد. این درخت که درفاصله ی ۲ کیلومتری جبل دخان در بحرین قرار دارد یکی از عجایب طبیعی است. اگر می خواهید منحصر به فرد بودن این درخت را به خوبی درک کنید آن را در نقشه ی هوایی گوگل تماشا کنید و می بینید که از هر نوع گیاهی بسیار دور است.



           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 18:35
ایلار

شکاف های انتهای تار موی انسان

 


 

مویرگ های اعصاب چشم

سطح روده انسان
(اگر کمی دقت کنید تکه های غذا را در لابه لای روده ها می توانید مشاهده کنید)

جنین 5 روزه انسان

سلول تخمک دستگاه تناسلی زنان

ریه انسان (حفره هایی که در تصویر می بینید محل تبادل گاز با خون می باشد)

سلول های لخته خون

(این لخته های خونی در میان گلوبول های سفید خون دیده می شوند)

اسپرم های مردانه

سلولهای سرطانی ریه (با عکس قبلی ریه مقایسه کنید)


اسپرم های بدور تخمک برای تشکیل زیگوت

غنچه های مزه روی زبان
(بیش از 10 هزار غنچه برای مزه غذا روی زبان وجود دارند)



           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 18:32
ایلار


میکروب

 

 

1- در این تصویر فوق العاده نوتروفیل ها (به رنگ سبز) سلول هایی كه در خط نخست سیستم ایمنی بدن برای مقابله با میکروب ها قرار دارند، در حال بلعیدن باكتری های استرپتوكوكوس پیوژن (عامل بیماری آنژین چركی) هستند.

 

 


 
میکروب

 

2- تصویر باكتری های سالمونلا به رنگ صورتی پُررنگ كه عامل بسیاری از بیماری ها از جمله تیفوئید هستند. اغلب گونه های این باكتری در مواد غذایی یافت می شوند.

 

 

میکروب

 

 

 

3- تصویر ویروس بیماری هراس آور ایدز (به رنگ قرمز) در حال از بین بردن لنفوسیت های سیستم ایمنی بدن.

 

 

میکروب

 

 

4- تصویر ویروس بیماری مرگبار ابولا كه هم انسان ها و هم میمون های بزرگ را مبتلا می كند. این ویروس وحشی از طریق مایعات بدن منتقل شده و كبد و كلیه ها را از بین می برد. بیمار مبتلا به ابولا در اثر خونریزی های شدید جان خود را از دست می دهد.

 

میکروب

 

 

 

5- تصویر باسیل كخ عامل بیماری سل كه همراه با تب شدید، ریزش عرق شبانه، سرفه های بی وقفه و بالا آوردن خون است.

 

 

میکروب

 

 

 

6- تصویر باكتری آنتراكس یا سیاه زخم با نام علمی باسیلوس آنتراسیس كه بسیار واگیر دار بوده و به همان اندازه كه می تواند پوست را مورد حمله قرار دهد، قادر است به اندام های تنفسی و گوارشی نیز حمله كند.

 

میکروب

 

 

7- نام این ویروس در این روزها ورد زبان ها است. تصویر ویروس H1N1 یا همان آنفلوآنزای مشهور خوكی كه نظم زندگی روزمره در جهان را مختل كرده است.

 

 

میکروب

 

 

 

8- تصویر ویروس سرخك كه علی رغم نگرانی والدین، یك بیماری اجتناب ناپذیر دوران كودكی است.

 

 

میکروب

 

 

 

9- تصویر باكتری استرپتوكوك سی كه جزو گونه استرپتوكوك های وحشی نیست و با تزریق پنی سیلین به راحتی می توان با آن مقابله كرد.

 

 

میکروب

 

 

10- تصویر ویروس گریپ یا آنفلوآنزای معمولی كه با فرا رسیدن زمستان صدها میلیون نفر را در جهان مبتلا می كند. امروزه این یك بیماری عادی محسوب شده و به راحتی قابل درمان است. تنها در مورد افرادی كه دارای بدنی بسیار ضعیف هستند، این بیماری می تواند خطرناك باشد.

 

 



           
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 18:24
ایلار

قانون انگيزه:
هر چه مي گوييد يا انجام مي دهيد از تمايلات دروني، خواسته هاي شما سرچشمه مي گيرد. پس براي رسيدن به موفقيت بايد انگيزه ها را مشخص كرد تا با يك برنامه ريزي اصولي به هدف رسيد.

قانون انتظار:
اگر با اعتماد به نفس، انتظار وقوع چيزي را در جهان پيرامونتان داشته باشيد آن چيز به وقوع مي پيوندد . شما هميشه هماهنگ با انتظارات تان عمل مي كنيد و اين انتظارات بر رفتار و چگونگي برخورد اطرافيانتان تأثير مي گذارد.

قانون تمركز:
هر چيزي را كه روي آن تمركز كرده و به آن فكر كنيد در زندگي واقعي، شكل گرفته و گسترش پيدا مي كند. بنابراين بايد فكر خود را بر چيزهايي متمركز كنيد كه واقعاً طالب آن هستيد.

قانون عادت:
حداقل 95 درصد از كارهايي كه انجام مي دهيم از روي عادت است. پس مي توانيم عادت هايي را كه موفقيت مان را تضمين مي كنند در خود پرورش دهيم؛ و تا هنگامي كه رفتار مورد نظر به صورت اتوماتيك و غير ارادي انجام نشود، تمرين و تكرار آگاهانه و مداوم آن را ادامه دهيم.

 

قانون انتخاب:
زندگي ما نتيجه انتخاب هاي ما تا اين لحظه است. چون هميشه در انتخاب افكار خود آزاد هستيم، كنترل كامل زندگي و تمامي آن چه برايمان اتفاق مي افتد در دست خودمان است.

قانون تفكر مثبت:
براي رسيدن به موفقيت و شادي، تفكر مثبت امري ضروري است. شيوه تفكر شما نشان دهنده ي ارزش ها، اعتقادات و انتظارات شماست.

قانون تغيير:
تغيير ، غير قابل اجتناب است و ما بايد استاد تغيير باشيم نه قرباني آن.


 

قانون كنترل:
سلامتي ، شادي و عملكرد درست از طريق كنترل كامل افكار، اعمال و شرايط پيرامونمان به وجود مي آيد.

قانون مسؤوليت:
هر چه و هر كجا كه هستيد به خاطر آن است كه خودتان اين طور خواسته ايد. مسووليت كامل آن چه كه هستيد ، آن چه كه به دست آورده ايد و آن چه كه خواهيد شد بر عهده خود شماست.


قانون پاداش:
عالم در نظم كامل به سر مي برد و ما پاداش كامل اعمالمان را مي گيريم. هميشه از همان دست كه مي دهيم از همان دست مي گيريم. اگر از عالم بيشتر دريافت مي كنيد به اين دليل است كه بيشتر مي بخشيد.

قانون خدمت :
پاداش هايي را كه در زندگي مي گيريد با ميزان خدمت شما به ديگران رابطه مستقيم دارد. هر چه بيشتر براي بهبود زندگي و سعادت ديگران كار كنيد و توانايي هاي خود را افزايش دهيد، در عرصه هاي مختلف زندگي خود بيشتر پيشرفت مي كنيد.

قانون علت و معلول:
هر چه به دليلي رخ مي دهد. براي هر علتي معلولي است و براي هر معلولي علت يا علت هاي به خصوصي وجود دارد، چه از آن ها اطلاع داشته باشيد چه نداشته باشيد. چيزي به اسم اتفاق وجود ندارد. در زندگي هر كاري را كه بخواهيد مي توانيد انجام دهيد به شرط آن كه تصميم بگيريد كه دقيقاً چه مي خواهيد و سپس عمل كنيد.

قانون ذهن:
شما تبديل به همان چيزي مي شويد كه درباره آن بيشتر فكر مي كنيد. پس هميشه درباره چيزهايي فكر كنيد كه واقعاً طالب آن هستيد.

قانون عينيت يافتن ذهنيات:
دنياي پيرامون شما تجلي فيزيكي دنياي درون شماست. كار اصلي شما در زندگي اين است كه زندگي مورد علاقه خود را در درون خود خلق كنيد. زندگي ايده آل خود را با تمام جزييات آن مجسم كنيد و اين تصوير ذهني را تا زماني كه در دنياي پيرامون شما تحقق پيدا كند حفظ كنيد.
 

قانون رابطه مستقيم:
زندگي بيروني شما بازتاب زندگي دروني شماست. بين طرز تفكر و احساسات دروني شما ، و عملكرد و تجارب بيروني تان رابطه مستقيم وجود دارد. روابط اجتماعي ، وضعيت جسماني شرايط مالي و موفيت هاي شما بازتاب دنياي دروني شماست.

قانون باور:
هر چيزي را كه عميقاً باور داشته باشيد به واقعيت تبديل مي شود. شما آن چه را كه مي بينيد باور نمي كنيد بلكه آن چيزي را مي بينيد كه قبلاً به عنوان باور انتخاب كرده ايد. پس بايد باورهاي محدود كننده اي را كه مانع موفقيت شما هستند شناسايي كنيد و آن ها را از بين ببريد.

قانون ارزش ها:
نحوه عملكرد شما هميشه با زير بنايي ترين ارزش ها و اعتقادات شما هماهنگ است. آن چه كه ارزش هايي را كه واقعاً به آن اعتقاد داريد بيان مي كند ادعاهاي شما نيست بلكه گفته ها، اعمال و انتخاب هاي شما به ويژه در هنگام ناراحتي و عصبانيت است.

قانون تأثير تلاش:
همه اميد ها، روياها، هدف ها و آرمان هاي ما در گرو سخت كوشي است. هر چه بيشتر تلاش كنيم؛ موفقيت بيشتري كسب خواهيم كرد.

قانون آمادگي :
در هر حوزه اي موفق ترين افراد ، آن هايي هستند كه وقت بيشتري را صرف كسب آمادگي براي انجام كارها مي كنند. عملكرد خوب نتيجه آمادگي كامل است.

قانون حد توانايي :
شايد براي انجام همه كارها وقت كافي وجود نداشته باشد ولي هميشه براي انجام مهم ترين كارها وقت كافي هست. هر چه بيشتر كار كنيم كارايي بيشتري پيدا مي كنيم. اما بايد اموري را بر عهده بگيريم كه در حد توانمان باشد.

قانون تصميم:
مصمم بودن از ويژگي هاي اساسي افراد موفق است. در زندگي هر جهشي در جهت پيشرفت هنگامي حاصل مي شود كه در موردي تصميم روشني گرفته باشيم.

قانون خلاقيت:
ذهن ما مي تواند به هر چيزي كه باور داشته باشد دست يابد . هر نوع پيشرفتي در زندگي با يك ايده آغاز مي شود و چون توانايي ما در خلق ايده هاي جديد نامحدود است آينده نيز محدوديتي نخواهد داشت.

 

قانون استقامت:
معيار ايمان به خود، توانايي استقامت در برابر سختي ها، شكست ها و نااميدي هاست . استقامت ويژگي اساسي موفقيت است . اگر به اندازه كافي استقامت كنيم، طبيعتاً سرانجام موفق خواهيم شد.

قانون صداقت:
خوشبختي زماني به سراغ ما مي آيد كه تصميم بگيريم هماهنگ با والاترين ارزش ها و عميق ترين اعتقادات خود زندگي كنيم. همواره بايد با آن بهترين بهترين ها كه در درون مان وجود دارد صادق باشيم.

قانون انعطاف پذيري:
در تعيين اهداف خود قاطعيت داشته باشيد، اما در مورد روش دست يابي به آن ها انعطاف پذير باشيد. درعصر تحولات سريع و رقابت شديد، انعطاف پذيري از ضروريات است.

قانون خوشبختي:
كيفيت زندگي ما را احساسمان در هر لحظه تعيين مي كند واحساس ما را تفسير خودمان از وقايع پيرامونمان مشخص مي سازد، نه خود وقايع. هرگز براي اين كه تجربه خوشي از دوران كودكي داشته باشيد دير نيست. كافي است گذشته را مرور كنيد و روشي را كه براي تفسير تجربيات خود داشته ايد تغيير دهيد.

قانون تعجيل :
ما همواره دوست داريم كه هر چه زودتر به آرزوهايمان برسيم، به هميت دليل است كه در تمام عرصه هاي زندگي بي قراريم.

قانون فرصت:
بهترين فرصت ها اغلب در معمولي ترين موقعيت هاي زندگي مان به وجود مي آيد. پس بزرگترين فرصت ها به احتمال زياد هميشه در دسترس ماست.

قانون خود شكوفائي:
شما مي توانيد هر چه را كه براي رسيدن به اهداف تعيين شده خود به آن نياز داريد بياموزيد. آن هايي كه مي آموزند توانا هستند.

قانون بخشندگي :
هر چه بيشتر ، بدون انتظار پاداش به ديگران خدمت كنيد خير و نيكي بيشتري به شما مي رسد، آن هم از جاهايي كه اصلاً انتظار نداريد. شما تنها در صورتي حقيقتاً خوشبخت خواهيد شد كه احساس كنيد به دليل خدمت به ديگران انسان با ارزشي هستيد

قانون انگيزه:
هر چه مي گوييد يا انجام مي دهيد از تمايلات دروني، خواسته هاي شما سرچشمه مي گيرد. پس براي رسيدن به موفقيت بايد انگيزه ها را مشخص كرد تا با يك برنامه ريزي اصولي به هدف رسيد.

قانون انتظار:
اگر با اعتماد به نفس، انتظار وقوع چيزي را در جهان پيرامونتان داشته باشيد آن چيز به وقوع مي پيوندد . شما هميشه هماهنگ با انتظارات تان عمل مي كنيد و اين انتظارات بر رفتار و چگونگي برخورد اطرافيانتان تأثير مي گذارد.

قانون تمركز:
هر چيزي را كه روي آن تمركز كرده و به آن فكر كنيد در زندگي واقعي، شكل گرفته و گسترش پيدا مي كند. بنابراين بايد فكر خود را بر چيزهايي متمركز كنيد كه واقعاً طالب آن هستيد.

قانون عادت:
حداقل 95 درصد از كارهايي كه انجام مي دهيم از روي عادت است. پس مي توانيم عادت هايي را كه موفقيت مان را تضمين مي كنند در خود پرورش دهيم؛ و تا هنگامي كه رفتار مورد نظر به صورت اتوماتيك و غير ارادي انجام نشود، تمرين و تكرار آگاهانه و مداوم آن را ادامه دهيم.

 

قانون انتخاب:
زندگي ما نتيجه انتخاب هاي ما تا اين لحظه است. چون هميشه در انتخاب افكار خود آزاد هستيم، كنترل كامل زندگي و تمامي آن چه برايمان اتفاق مي افتد در دست خودمان است.

قانون تفكر مثبت:
براي رسيدن به موفقيت و شادي، تفكر مثبت امري ضروري است. شيوه تفكر شما نشان دهنده ي ارزش ها، اعتقادات و انتظارات شماست.

قانون تغيير:
تغيير ، غير قابل اجتناب است و ما بايد استاد تغيير باشيم نه قرباني آن.


 

قانون كنترل:
سلامتي ، شادي و عملكرد درست از طريق كنترل كامل افكار، اعمال و شرايط پيرامونمان به وجود مي آيد.

قانون مسؤوليت:
هر چه و هر كجا كه هستيد به خاطر آن است كه خودتان اين طور خواسته ايد. مسووليت كامل آن چه كه هستيد ، آن چه كه به دست آورده ايد و آن چه كه خواهيد شد بر عهده خود شماست.


قانون پاداش:
عالم در نظم كامل به سر مي برد و ما پاداش كامل اعمالمان را مي گيريم. هميشه از همان دست كه مي دهيم از همان دست مي گيريم. اگر از عالم بيشتر دريافت مي كنيد به اين دليل است كه بيشتر مي بخشيد.

قانون خدمت :
پاداش هايي را كه در زندگي مي گيريد با ميزان خدمت شما به ديگران رابطه مستقيم دارد. هر چه بيشتر براي بهبود زندگي و سعادت ديگران كار كنيد و توانايي هاي خود را افزايش دهيد، در عرصه هاي مختلف زندگي خود بيشتر پيشرفت مي كنيد.

قانون علت و معلول:
هر چه به دليلي رخ مي دهد. براي هر علتي معلولي است و براي هر معلولي علت يا علت هاي به خصوصي وجود دارد، چه از آن ها اطلاع داشته باشيد چه نداشته باشيد. چيزي به اسم اتفاق وجود ندارد. در زندگي هر كاري را كه بخواهيد مي توانيد انجام دهيد به شرط آن كه تصميم بگيريد كه دقيقاً چه مي خواهيد و سپس عمل كنيد.

قانون ذهن:
شما تبديل به همان چيزي مي شويد كه درباره آن بيشتر فكر مي كنيد. پس هميشه درباره چيزهايي فكر كنيد كه واقعاً طالب آن هستيد.

قانون عينيت يافتن ذهنيات:
دنياي پيرامون شما تجلي فيزيكي دنياي درون شماست. كار اصلي شما در زندگي اين است كه زندگي مورد علاقه خود را در درون خود خلق كنيد. زندگي ايده آل خود را با تمام جزييات آن مجسم كنيد و اين تصوير ذهني را تا زماني كه در دنياي پيرامون شما تحقق پيدا كند حفظ كنيد.
 

قانون رابطه مستقيم:
زندگي بيروني شما بازتاب زندگي دروني شماست. بين طرز تفكر و احساسات دروني شما ، و عملكرد و تجارب بيروني تان رابطه مستقيم وجود دارد. روابط اجتماعي ، وضعيت جسماني شرايط مالي و موفيت هاي شما بازتاب دنياي دروني شماست.

قانون باور:
هر چيزي را كه عميقاً باور داشته باشيد به واقعيت تبديل مي شود. شما آن چه را كه مي بينيد باور نمي كنيد بلكه آن چيزي را مي بينيد كه قبلاً به عنوان باور انتخاب كرده ايد. پس بايد باورهاي محدود كننده اي را كه مانع موفقيت شما هستند شناسايي كنيد و آن ها را از بين ببريد.

قانون ارزش ها:
نحوه عملكرد شما هميشه با زير بنايي ترين ارزش ها و اعتقادات شما هماهنگ است. آن چه كه ارزش هايي را كه واقعاً به آن اعتقاد داريد بيان مي كند ادعاهاي شما نيست بلكه گفته ها، اعمال و انتخاب هاي شما به ويژه در هنگام ناراحتي و عصبانيت است.

قانون تأثير تلاش:
همه اميد ها، روياها، هدف ها و آرمان هاي ما در گرو سخت كوشي است. هر چه بيشتر تلاش كنيم؛ موفقيت بيشتري كسب خواهيم كرد.

قانون آمادگي :
در هر حوزه اي موفق ترين افراد ، آن هايي هستند كه وقت بيشتري را صرف كسب آمادگي براي انجام كارها مي كنند. عملكرد خوب نتيجه آمادگي كامل است.

قانون حد توانايي :
شايد براي انجام همه كارها وقت كافي وجود نداشته باشد ولي هميشه براي انجام مهم ترين كارها وقت كافي هست. هر چه بيشتر كار كنيم كارايي بيشتري پيدا مي كنيم. اما بايد اموري را بر عهده بگيريم كه در حد توانمان باشد.

قانون تصميم:
مصمم بودن از ويژگي هاي اساسي افراد موفق است. در زندگي هر جهشي در جهت پيشرفت هنگامي حاصل مي شود كه در موردي تصميم روشني گرفته باشيم.

قانون خلاقيت:
ذهن ما مي تواند به هر چيزي كه باور داشته باشد دست يابد . هر نوع پيشرفتي در زندگي با يك ايده آغاز مي شود و چون توانايي ما در خلق ايده هاي جديد نامحدود است آينده نيز محدوديتي نخواهد داشت.

 

قانون استقامت:
معيار ايمان به خود، توانايي استقامت در برابر سختي ها، شكست ها و نااميدي هاست . استقامت ويژگي اساسي موفقيت است . اگر به اندازه كافي استقامت كنيم، طبيعتاً سرانجام موفق خواهيم شد.

قانون صداقت:
خوشبختي زماني به سراغ ما مي آيد كه تصميم بگيريم هماهنگ با والاترين ارزش ها و عميق ترين اعتقادات خود زندگي كنيم. همواره بايد با آن بهترين بهترين ها كه در درون مان وجود دارد صادق باشيم.

قانون انعطاف پذيري:
در تعيين اهداف خود قاطعيت داشته باشيد، اما در مورد روش دست يابي به آن ها انعطاف پذير باشيد. درعصر تحولات سريع و رقابت شديد، انعطاف پذيري از ضروريات است.

قانون خوشبختي:
كيفيت زندگي ما را احساسمان در هر لحظه تعيين مي كند واحساس ما را تفسير خودمان از وقايع پيرامونمان مشخص مي سازد، نه خود وقايع. هرگز براي اين كه تجربه خوشي از دوران كودكي داشته باشيد دير نيست. كافي است گذشته را مرور كنيد و روشي را كه براي تفسير تجربيات خود داشته ايد تغيير دهيد.

قانون تعجيل :
ما همواره دوست داريم كه هر چه زودتر به آرزوهايمان برسيم، به هميت دليل است كه در تمام عرصه هاي زندگي بي قراريم.

قانون فرصت:
بهترين فرصت ها اغلب در معمولي ترين موقعيت هاي زندگي مان به وجود مي آيد. پس بزرگترين فرصت ها به احتمال زياد هميشه در دسترس ماست.

قانون خود شكوفائي:
شما مي توانيد هر چه را كه براي رسيدن به اهداف تعيين شده خود به آن نياز داريد بياموزيد. آن هايي كه مي آموزند توانا هستند.

قانون بخشندگي :
هر چه بيشتر ، بدون انتظار پاداش به ديگران خدمت كنيد خير و نيكي بيشتري به شما مي رسد، آن هم از جاهايي كه اصلاً انتظار نداريد. شما تنها در صورتي حقيقتاً خوشبخت خواهيد شد كه احساس كنيد به دليل خدمت به ديگران انسان با ارزشي هستيد



           
جمعه 19 اسفند 1390برچسب:, :: 22:22
ایلار



شما در سالن سینما ننشسته یا بر روی مبل راحتی تان لم نداده اید، این هم فیلم پیشتازان فضا یا هر فیلم علمی تخیلی دیگری با آن همه ربات و صفینه و این داستانها نیست! حقیقت آن است که دوستان چشم بادامی مان در حال ساخت یک آسانسور فضایی کاملاً واقعی هستند و امید می رود تا سال 2050 آن را افتتاح کنند! بنا به خبر منتشره در روزنامه یومیوری ژاپن، شرکت ساختمانی اوبایاشی قول داده تا نیمه قرن جاری آسانسوری به ارتفاع 36,000 کیلومتر را به بهره برداری برساند.

این کمپانی قصد دارد تا از لوله های کربن نانو که 20 برابر محکم تر از فولاد هستند، برای ساخت کابل مورد نیاز این آسانسور بهره ببرد. قرار است در ساخت این دستگاه از کابلهایی به طول کلی 96,000 کیلومتر برای بالا و پایین بردن اتاقک آسانسور استفاده شود. بدین ترتیب طول کابل مصرفی چیزی در حدود یک چهارم فاصله زمین تا ماه خواهد بود.



از این گذشته اتاقک این آسانسور ظرفیت 30 نفر را خواهد داشت و با سرعتی در حدود 200 کیلومتر در ساعت مسافت 36,000 کیلومتری بین مبداء و مقصد را طی خواهد کرد. در همین رابطه یکی از اعضای شرکت اوبایاشی اعلام کرده است که: در حال حاضر نمی توانیم رقم دقیقی از هزینه کلی این پروژه را محاسبه و اعلام نماییم. با این وجود، تمام توان خویش را صرف تحقق این رویا خواهیم نمود.

البته با پشتکاری که از دوستان ژاپنی مان سراغ داریم هیچ بعید نیست پیش از تاریخ اعلامی بتوانند آسانسور علمی تخیلی خود را بسازند. ولی نباید از یاد ببریم که بالا و پایین رفتن با این آسانسور نه تنها قدری برای جیب ما گران تمام می شود که احتمالاً باید در صف انتظار طولانی چند صد کیلومتری نیز بیایستیم!



           
جمعه 19 اسفند 1390برچسب:, :: 22:21
ایلار

موفقیت چیزی نیست که دست نیافتنی باشد...
موفقیت چیزی نیست که دست نیافتنی باشد.موفقیت در دستان توست....
به یاد آور آن روزهایی که در انتظار پیروزی بودی......
حال آن زمان فرا رسیده!

 

http://up.vatandownload.com/images/1dpmg940kcabhvs39bm0.jpg
 


ایمان و اراده :دو چیز که در دستان توست اما آن را نمیابی!
میدانی چرا؟چون خوب خود را نشناختی.....


با چه دیدی به موفقیت می نگری؟
در افق دور دست؟یا در آسمان؟شاید هم در دستان دیگران؟
آنها که از بالا به تو می نگرند ؟یا بهتر بگویم:
" آنها که فکر میکنی یا فکر میکنند که بالاترند؟ "


برنده کیست؟آن که حیله و مکر و فریب دارد؟
یا آنکه با دیگران به صداقت رفتار میکند؟


امروز "فردایی ست که دیروز در انتظار آن بودی!
پس آینده ی دیروز ت را خراب نکن!


به گذشته ات نگاه کن....اگر احساس رضایت کردی
بدان که برنده ای و اگر راضی نبودی ریشه های
شکست را پیدا کن و در رفع آن بکوش!
و بدان این اولین قدم پیروزی توست!


تلاش و کوشش:پله های موفقیت!
مطمئن باش که با نشستن و نگاه کردن به یک در آهنی
آن خود به خود باز نمیشود!


میتوانی رویای خود را به واقعیت تبدیل کنی!
پس آن را در پیش چشمانت نگاه دار
و هر زمان از راهت باز ماندی آن را
به یاد آور!


به این باور برس که پیروزی!
" من برنده ام چون در غروب به طلوع فردا می اندیشم! "


بگذار همه بفهمند که میتوانی!
" من روی دو پایم هستم!"
" برای موفقیت همین کافی ست! "


           
یک شنبه 14 اسفند 1398برچسب:, :: 23:39
ایلار
 
 
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8806/blood-09-06-88-at.jpg
 
 
در اکثر موارد دلیل کم‌خونی فقرآهن است که باعث خستگی و سردرد می‌شود. تغذیه‌ای سالم و متنوع می‌تواند از بروز کم‌خونی پیشگیری کند!


برای آنکه دچار فقر آهن نشوید این مواد مغذی را در برنامه غذایی خود بگنجانید:
1- موادغذایی غنی از ویتامین B12 :
ویتامین B12 به ویژه در موادغذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی،‌ میوه‌های دریایی و درصد کمتر در تخم‌مرغ و پنیر وجود دارد. گیاهخواران مطلق معمولا دچار کم‌خونی می‌شوند چون از منابع ویتامین B12 استفاده نمی‌کنند. از جمله نشانه‌های کم‌خونی تنگی‌نفس، خستگی، افزایش ضربان قلب و... است اگر فکر می‌کنید به این علایم دچارید ممکن است پزشک برای شما مکمل B12 تجویز کند!

2- موادغذایی غنی از آهن:
آهن در تولید هموگلوبین یا پروتئینی که حامل اکسیژن است نقش دارد. در این میان وجود آهن هم که در گوشت قرمز و جگر وجود دارد برای بدن ضروری است البته باید در مصرف منابع آهن هم توجه کرد که برخی منابع مانند کلسترول خون را افزایش می‌دهند. کشمش هم منبع خوب آهن هم است اما آهن آن به سختی توسط بدن جذب می‌شود.

بنابراین توصیه می‌کنیم آن را همراه با منابع حیوانی آهن هم یا همراه با منابع غنی ویتامین C مصرف کنید تا بهتر جذب بدن شود. حبوبات هم غنی از آهن هستند. غذایی مانند عدس‌پلو که در آن هم عدس وجود دارد هم کشمش هم گوشت اگر به همراه آبلیمو مصرف شود برای کم‌خون‌ها غذایی بسیار مناسب است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید اینکه زنان زیر 50 سال روزانه به 18 میلی‌گرم، زنان بالای 51 سال و مردان بالغ به 8 میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند. 90 گرم گوشت گاو، 6/3 میلی‌گرم آهن دارد در حالی که یک واحد حبوبات کامل 10 میلی‌گرم آهن دارد. با این وجود آهن حیوانی راحت‌تر از آهن گیاهی جذب بدن می‌شود.

3- موادغذایی غنی از ویتامین C :
سبزیجاتی مانند بروکلی و فلفل و مرکبات منبع خوب ویتامین C هستند و به جذب بهتر آهن کمک می‌کنند. بررسی‌های متعددی نشان داده است وقتی ویتامین C همراه با مواد غذایی غنی از فیتات‌ها مانند اسفناج مصرف می‌شود میزان جذب آهن بالا می‌رود.

4- موادغذایی غنی از فلات فلات یا ویتامین B :
به تکثیر گلبول‌های قرمز کمک‌کرده و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها را بهبود می‌بخشد. برخی افراد نمی‌توانند ویتامین B را از طریق موادغذایی جذب کنند و لازم است مکمل اسیدفولیک مصرف کنند. اما اگر جزو این دسته افراد نیستید یا به دلیل باردار بودن به میزان بالای غلات احتیاج ندارید می‌توانید با مصرف روزانه سبزیجات برگ سبز، آب‌پرتقال یا گردو نیاز روزانه خود را تامین کنید.
 

 



           
یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:, :: 23:30
ایلار
 
 
 
 
 
popfun.ir
 
 
در اینجا شش عامل شایع برهم‌زننده تمرکز و نحوه مقابله با آنها را می‌‌آوریم:
 
۱- چندکاری (multitasking):
 
افرادی که همزمان چند کار انجام می‌دهند شاید احساس کنند که زودتر کارهای‌شان را تمام می‌کنند، اما تقریبا همیشه انجام چند کار به طور همزمان از انجام هر کاری در یک زمان بیشتر طول می‌‌کشد.در انجام چند کار با هم جابه‌جایی میان کارها باعث هدر رفتن وقت می‌شود. 
در یک بررسی در سال ۲۰۰۱ که در ژورنال “روانشناسی تجربی” منتشر شد، پژوهشگران دانشگاه میشیگان و سازمان هوانوردی آمریکا آزمایش‌هایی را انجام دادند که در آن افراد باید مسائل ریاضی حل می‌کردند یا اجرام هندسی را طبقه‌بندی می‌کردند. این پژوهشگران دریافتند که افراد هنگامی بین وظایف متفاوت جابه‌جا می‌شوند زمان از دست می‌دهند. و هنگامی که این کارها پیچیده‌تر یا نا‌آشناتر باشند،‌ زمان حتی بیشتری در هنگام جابه‌جایی بین آنها هدر می‌رود.
 
کلید حل مشکل در موارد چند کاری این است که طور گزینشی عمل کنید، برای مثال صحبت کردن با تلفن،هنگامی که دارید لباس درون ماشین لباسشویی می‌ریزید،‌ مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما صحبت با تلفن در هنگام کاری مشکل یا نیازمند تمرکز بالا مثلا نمونه‌خوانی یک گزارش، حواس‌تان را پرت خواهد کرد.
 
۲- ملال و کسالت
 
انجام کارهای ملال‌آور توانایی شما را برای تمرکز کاهش می‌دهد و شما را در معرض حواسپرتی قرار می‌دهد. هنگامی که کاری کسالت‌بار را انجام می‌دهید، تقریبا هر چیز دیگری برای‌تان را جذاب‌تر از انجام آن کار است.
 
برای حل این مشکل می‌توانید به خودتان پاداش‌های کوچکی بدهید، برای مثال برای ادامه دادن آن کار مدت معینی از زمان با خوردن قهوه یا غذای حاضری به خود جایزه بدهید.
 
همچنین می‌توانید زمان‌های برای استراحت در میان کار را برای خود برنامه‌ریزی کنید:
برای مثال ۱۰ دقیقه پیاده‌روی در بیرون- به این ترتیب شما چیزی دلخواهی دارید که در ضمن کار ملال‌آور انتظارش را بکشید و فرصتی برای تجدید قوا پیدا می‌کنید.
 
کسالت حین انجام کار یکی از مواردی است که در آن چندکاری می‌توانند به نفع شما تمام شود. چندکاری در مواردی انجام کاری هستید که آنقدر ملال‌آور است که انگیزه‌ای برای انجامش ندارید، اغلب به شما کمک می‌کند.
 
برای مثال اگر تمرکز بر شستن ظرف‌ها یا پرکردن فرم‌ها برای‌تان کسل‌کننده است، گوش دادن به رادیو یا فرستادن اس‌ام‌اس به یک دوست می‌تواند انگیزه شما برای ادامه کار حفظ کند.
 
۳- عوامل ذهنی حواس‌پرتی
 
این عوامل ایجاد کننده حواسپرتی افکاری هستند که در ذهن شما جریان دارند و می‌توانند تاثیری قوی برای شما داشته باشند. یک راه برای خلاص شدن از این افکار آزارنده،‌ ثبت کردن سریع آنها به صورت یادداشت است. برای مثال مواردی که ذهن‌تان را مشغول کرده است،‌ به فهرست کارهای ضروری‌تان اضافه کنید، یا ناکامی‌های‌تان را با نوشتن خاطرات روزانه تخلیه کنید.
 
اگر در مورد مسئله خاصی تحت استرس هستید، زمانی را برای صحبت کردن در مورد آن با فردی مورد اعتماد اختصاص دهید. اگر شنونده‌ای حمایت‌کننده و فعال داشته باشید، به تخلیه برخی از تنش‌هایی که ذهن‌تان را آزار می‌دهد،کمک خواهد شد.
 
مراقبه (meditation) هم نیز می‌تواند به شما کمک کند. هنگامی که مراقبه انجام می‌دهید،‌ یاد می‌گیرید که افکار مزاحم را کنترل کنید،‌ به این ترتیب آنها نمی‌تواند تاثیر زیادی روی تمرکز شما داتشه باشند. در تمرین‌های مراقبه می‌آموزید که توجه‌تان را دوباره متمرکز کنید و آن را معطوف چیزی کنید که می‌خواهید.
 
یک بررسی در سال ۲۰۰۷ نشان داد که افرادی که در یک دوره هشت هفته‌ای مراقبه شرکت کرده بودند، توانستند توانایی متمرکز کردن توجه‌شان را بهبود بخشید.
 
فنون پایه‌ای مراقبه – مانند تمرکز کردن روی حس تنفس و بعد انتقال کانون تمرکز به سایر حس‌ها در بدن را می‌توانید گذراندن یک دوره هشت هفته‌ای کلاس مراقبه برای کاهش استرس به طور حضوری یا به صورت آنلاین بیاموزید.
 
۴- مزاحمت‌های الکترونیک:
 
اگر به طور مداوم به دنبال چک کردن ای‌میل باشید، به سادگی حواس‌تان پرت می‌شود. اگر در حال انجام کاری هستید که نیاز به تمرکز دارد، هر بار که پیام صوتی “ای میل دارید” را می‌شنوید، رشته افکارتان از هم گسیخته خواهد شد.
 
ما اغلب احساس می‌کنیم باید به محض دریافت یک ای‌میل، یا پیام متنی یا صوتی پاسخش را بدهیم. اما کارشناسان می‌گویند باید حدودی را تعیین کنید تا نگذارید تکنولوژی شما را کنترل کند.
 
زمان‌هایی را در روز اختصاص دهید تا در آن بتوانید بدون مزاحمت‌های الکترونیک بر کارتان متمرکز شوید. برای چک کردن روزانه ای‌میل‌تان زمان مشخصی را تعیین کنید، (نه اینکه به طور مداوم آن را تحت نظر داشته باشید)، و در بقیه اوقات از ای‌میل‌تان خارج شوید.
 
تغییر دادن مکان هم ممکن است به شما کمک کند. برای مثال لپ‌تاپ‌تان را به نقطه‌ای منتقل کنید که برای چند ساعت در روز دسترسی به شبکه بی‌سیم نداشته باشید.
 
۵- خستگی:
 
بسیاری از بررسی‌ها نشان می‌دهند که کمخوابی تمرکز،‌ حافظه کوتاه مدت و سایر کارکردهای ذهنی را مختل می‌کند. هنگامی از خواب محروم می‌شود، میزان تمرکز و توجه تان افت می‌کند. نیاز به خواب در میان افراد متفاوت است، اما اغلب افراد بزرگسال نیاز به ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه دارند. دست کم ۷ ساعت خواب به شما کمک خواهد تا در طول روز متمرکز بمانید.
 
همچنین سعی کنید کارهایی را نیاز به تمرکز بیشتر دارند را در ساعاتی در روز انجام دهید، که احساس بیشترین هشیاری را دارید. به ریتم زیستی خود توجه کنید و زمان‌هایی از روز را که برای شما بهترین موقع برای کار است،‌ پیدا کنید.
 
۶- اثرات داروها و مسائل پزشکی
 
اگر مشکلات تمرکز توانایی شما در محل کار یا در خانه را مختل کرده است یا اگر متوجه علائمی جسمی مانند بیخوابی یا اضافه وزن شده‌اید،‌ با دکترتان مشورت کنید.
 
اختلال تمرکز ممکن است ناشی از بیماری‌های مانند اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی (ADHD)، قطع تنفس حین خواب، افسردگی، کمخونی یا بیماری تیروئید باشد.
 
برخی از داروها مانند داروهایی که برای درمان افسردگی، صرع یا عفونت‌های آنفلوآنزا به کار می‌روند،‌ ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی باعث اشکالات تمرکز شوند.


           
یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:, :: 23:22
ایلار
 
 

سازمان ناسا بری اولین بار تصویری ۳۶۰ درجه از کل سطح ستاره عظیم خورشید را منتشر کرد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، این تصویر با همکاری مشترک دو ماهواره دوقلوی خورشیدی به نام «استریو» که برای ثبت این تصاویر در دو جهت متضاد از سطح خورشید به تصویربرداری مشغول بوده‌اند، خلق شده است.

 

امکان مشاهده کل ستاره خورشید به دانشمندان این توانایی را خواهد داد تا پیش بینی‌های دقیق تری از سیستم آب و هوایی پیچیده خورشید داشته باشند و بتوانند با توجه به اطلاعات خورشیدی ماموریتهای روباتیکی را برای سفر به اعماق سامانه خورشیدی طراحی و برنامه ریزی کنند.


به گفته ریچارد هریسون از پروژه استریو، خورشید جرمی حقیقتا پیچیده است که جنبه‌های مختلفی از زندگی انسان را تحت تاثیر خود قرار داده است. درست مشابه زمانی که با مطالعه بخشی کوچک از مغز نمی‌توان کل عملکرد مغز را درک کرد، مطالعات جهانی بر روی طبیعت کل ستاره زمین به عنوان یک جرم کامل برای درک عملکرد آن بسیار حیاتی به شمار می‌رود.

 
 

دانشمندان بویژه می‌خواهند از آب و هوای خورشیدی و انفجارهای قدرتمندی که از سطح خورشید برمی‌خیزند، پیش‌بینی بهتری داشته باشند. به گفته محققان ماموریت‌های خورشیدی از قبیل استریو و SDO نه تنها می‌تواند اطلاعات بیشتری از نحوه شکل‌گیری ستاره زمین و روند تکامل جهان هستی در اختیار انسان قرار دهد، بلکه به درک انسان از فرایندهای خورشیدی که بر روی سیاره زمین و زندگی انسان‌ها تاثیرگذارند نیز کمک خواهد کرد.

 

این تصویر ۳۶۰ درجه ویژه یکی دیگر از موفقیتهای ماموریت استریو است، ماموریتی که همچنان به ثبت تصاویر شگفت انگیز و ارزشمند از ستاره خورشید ادامه خواهد داد.

 
 

این ماهواره‌های دو قلو که در اکتبر سال ۲۰۰۶ به فضا پرتاب شد، کاملا به یکدیگر شباهت داشته و یکی از آنها در مقابل زمین و دیگری در آن سوی خورشید در حرکت است.

 

بر اساس گزارش فاکس نیوز، SDO نیز اولین ماموریت در برنامه ستاره‌ای ناسا است که در فوریه سال گذشته آغاز به کار کرد. مدار بی‌نظیری که این ماهواره در آن در گردش است امکان ثبت تصاویر واضحی را در هر سه چهارم از ثانیه به وجود خواهد آورد.



           
یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:, :: 23:18
ایلار
 
نیمه دوم سال خورشیدی برای بسیاری از کشورهایی که در نیمکره شمالی قرار دارند، سردترین ماه های سال است. به همین دلیل اگر قصد سفرهای خارجی دارید باید بدانید کدام پایتخت ها سردترین هوا را دارند. اما واقعا کدام شهرها هستند که سردترین آب و هوا را در زمستان دارند؟ 
همان طور که خورشید و گرما برای بسیاری از شهرها یک نعمت خدادادی برای جذب گردشگر است، برای خیلی از شهرها هم برف و سرما جاذبه گردشگری به شمار می‌رود به ویژه برای کشورهای عرب و حاشیه خلیج فارس که خیلی های شان هرگز برف را ندیده اند، برای کسانی که در شهرهای نزدیک به استوا زندگی می‌کنند و همین طور برای کسانی که علاقه مند به اسکی و برف بازی هستند. جا به جایی گردشگران در بین مردمان دو نیمکره نیز همیشه بوده و هست. وقتی که در نیمکره شمالی زمستان است در نیمکره جنوبی هوا دلچسب و گرم است و برعکس همین امر باعث می‌شود خیلی ها که وسط تابستان هوس برف بازی می‌کنند از نیمکره جنوبی به کشورهای نیمکره شمالی سفر کنند.

اما واقعا کدام شهرها هستند که سردترین آب و هوا را در زمستان دارند؟ در این نوشتار 10 پایتخت سرد دنیا را معرفی می‌کنیم:

1 – آستانه، قزاقستان
 

این شهر که از سال 1997، عنوان پایتختی خود را از آلماتی گرفته است اگرچه به دلیل معماری منحصر به فرد خود شهرتی جهانی پیدا کرده اما دمای منفی 52 درجه آن نیز، سرمای زایدالوصفی را نصیب آن کرده است. ساختمان هایی همچون کاخ صلح، کاخ ریاست جمهوری آکاوردا یا مسجد نور آستانه که معمولا در مسیر هر بیننده ای قرار دارند از جمله بناهای معروف این شهر به شمار می‌روند. بنای 105 متری بی ترک (Bayterek) و برج دیده بانی آن سمبل این شهر بوده و به گفته ای داستانی – افسانه ای و تاریخی از درخت زندگی، پرنده افسانه ای شادی و تخم مرغ را در خود جای داده است.
 

2 – اولانباتور، مغولستان
 

شهر اولانباتور که دمای آن در زمستان به 49 درجه زیر صفر نیز می‌رسد، در ساحل رودخانه تول قرار گرفته و دور تا دور آن را چهار کوه مقدس با جنگل هایی از درختان کاج به هم تنیده با سراشیب های شمالی و دامنه های چمنزار جنوبی پوشانده است.

تابستان های این شهر گرم است اما زمستان هایی بسیار خشن داشته به نحوی که حتی محلی های عادت کرده به این آب و هوا نیز مجبور به پوشیدن پوستین های مخصوص از جنس پشم شتر می‌شوند.

3 – منیسک، بلاروس
شهر منیسک برخلاف دمای منفی 40 درجه زمستانی خود به داشتن مردمانی خون گرم شهرت دارد. خیابان های تمیز، پارک های پردرخت و خیابان هایی که به لطف کم بودن گردشگر همواره خالی است. با این وجود مملو از جاذبه هایی است که مورد طبع تمام بازدیدکنندگان فرهنگی به شمار می‌رود. سیرک منیسک از جمله مکان هایی است که ارزش یک بار دیدن را داشته و به خصوص محل خوبی برای تفریح کودکان به شمار می‌رود. گذشته از تمام این ویژگی ها، ارزان بودن خدمات و هزینه های تفریحی این شهر نسبت به اکثر شهرهای اروپایی، موضوعی است که تا حد بسیار زیادی یخ دمای زیر صفر آن را برای گردشگران آب می‌کند.
 


4 – اوتاوا، کانادا
 

سردبودن اوتاوا و دمای منفی 37 درجه این شهر، شهروندان آن را همچون دیگر نقاط کانادا به سمت یک ورزش معروف زمستان به نام هاکی روی یخ سوق داده است.

از جاذبه های معروف و طبیعی این شهر که هر زمستان شاهد علاقه مندان به ورزش های زمستانی همچون اسکیت و هاکی است، کانال ردیو است که اولین میراث جهانی آن نیز به شمار می‌رود. کانالی که از شهر گذشته و به بزرگ ترین میدان یخ بازی طبیعی جهان تبدیل شده است.
 


           
یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:, :: 23:16
ایلار

 

میراث آریا : بقایایی کاملا سالم از یک جنگل 300 میلیون ساله در مناطق گرمسیر شمالی چین کشف شد.

این جنگل که محققان آن را «پامپی جنگل‌ها» نامیده‌اند، در حالی کشف شد که میلیون‌ها سال زیر خاکسترهای آتشفشانی مدفون مانده بود.

«هرمان ففرکون» استاد دانشگاه پنسیلوانیا گفت: این جنگل که در منطقه وودا قرار دارد، تصویری از دوره‌ای را نشان می‌دهد که خاکسترهای آتشفشانی سطح وسیعی از جنگل را پوشانده بودند و به همین دلیل گیاهان و درختان سالم ماندند.

وی افزود: از جمله مناظر شگفت‌انگیز این جنگل شاخه‌های برگ‌دار درختانی است که به صورت پیوسته در کنار هم دیده می‌شوند.

دانشمندان با بررسی‌ لایه‌های آتشفشانی موجود در این منطقه قدمت آن را 298 میلیون سال تخمین زدند ‌و متعلق به دوره‌ای دانستند که لایه‌های قاره‌های زمین در حال جابه‌جایی برای خلق ابرقاره‌ای به نام «پانژا» بودند.

به گفته باستان‌شناسان در این زمان کشور امروزی چین میان 2 قاره کوچک‌تر نزدیک به منطقه استوا با آب و هوایی گرمسیری قرار داشت که محل مناسبی برای این چنین جنگل‌هایی بود.

دانشمندان معتقدند که این جنگل یادآور شهر تاریخی پامپی است هر چند برخلاف آن نه تنها درکی عمیق از دوران روم باستان را تداعی نمی‌کند، اطلاعات زیادی از دوران خود نیز در اختیار پژوهشگران قرار نمی‌دهد.



           
یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:, :: 23:10
ایلار

بی بی سی : اخترشناسان وجود طبقه تازه ای از سیارات را تایید کرده اند: یک کره آبی با اتمسفری غلیظ و بخارآلود.

سیاره فراخورشیدی "جی جِی ۱۲۱۴ بی" (GJ ۱۲۱۴b) یک به اصطلاح "ابرزمین" است - بزرگتر از سیاره ما اما کوچکتر از غول های گازی مثل مشتری.

اکنون به نظر می رسد رصدهای انجام شده با تلسکوپ فضایی هابل مؤید این مساله باشد که کسر بزرگی از این سیاره از آب تشکیل شده.

دمای بالای سیاره حکایت از احتمال وجود مواد عجیبی در آن دارد.

زاکوری برتا از مرکز اخترفیزیک اسمیتسونین در دانشگاه هاروارد می گوید: "جی جِی ۱۲۱۴ بی شبیه به هیچ یک از سیارات دیگری که می شناسیم نیست."

این سیاره در سال ۲۰۰۹ توسط تلسکوپ های زمینی کشف شد. قطر آن تقریبا ۲.۷ برابر زمین است، اما وزن آن ۷ برابر است. این سیاره در فاصله ای خیلی کم یعنی دو میلیون کیلومتری از ستاره مرکزی - از نوع کوتوله سرخ - می گردد و بنابراین دمای آن احتمالا به ۲۰۰ درجه سانتیگراد می رسد.

منجمان در سال ۲۰۱۰ اندازه گیری های انجام شده به روی اتمسفر آن را منتشر کردند. آن اندازه گیری ها حاکی از این بود که اتمسفر سیاره احتمالا از بخار آب تشکیل شده، اما یک احتمال دیگر وجود دارد - اینکه سیاره پوشیده از غبار است، از نوعی که تایتان، قمر کیوان، را پوشانده.

یخ داغ

آقای برتا و همکارانش از دوربین زاویه باز هابل برای مطالعه این سیاره به هنگام عبور آن از برابر ستاره استفاده کردند. در زمان چنین گذرهایی نور ستاره از اتمسفر سیاره می گذرد و سرنخ هایی از ترکیب گازهای آن به دست می دهد.

محققان گفتند که نتایج همخوانی بیشتری با وجود اتمسفری غلیظ متشکل از بخار آب دارد تا اتمسفری غبارآلود.

محاسبات به روی چگالی سیاره همچنین حاکیست که "جی جِی ۱۲۱۴ بی" آب بیشتری از زمین دارد. این بدان معنی است که ساختار درونی این کره خیلی متفاوت از زمین است.

دکتر برتا گفت: "دمای بالا و فشارها باعث تشکیل مواد عجیبی مانند 'یخ داغ' یا 'آب ابرمایع' می شود، موادی که با تجارب روزمره ما کاملا غریب است."

فاصله کم این سیاره از زمین آن را به نامزد خوبی برای مطالعات بیشتر با تلسکوپ جیمز وب که قرار است تا پایان دهه جاری به فضا پرتاب شود بدل می کند.

جزئیات این مطالعه در "نشریه اخترفیزیکی" منتشر خواهد شد.
 



           
یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:, :: 22:59
ایلار

 


یکی از دانشجویان دکتر حسابی به ایشان گفت : شما سه ترم است که مرا از این درس می اندازید. من که نمی خواهم موشک هوا کنم . می خواهم در روستایمان معلم شوم . دکتر جواب داد : تو اگر نخواهی موشک هواکنی و فقط بخواهی معلم شوی قبول ، ولی تو نمی توانی به من تضمین بدهی که یکی از شاگردان تو در روستا ، نخواهد موشک هوا کند !!"



           
جمعه 12 اسفند 1398برچسب:, :: 23:37
ایلار

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اسمان بی کرانه دانش و آدرس kavoshgharan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 189
بازدید ماه : 262
بازدید کل : 26457
تعداد مطالب : 39
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1